Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

tiistai 27. toukokuuta 2025

Sain kesäpestin förikuskina

 



Koulutus alkoi tänään kuivaharjoitteluna. 




Hyvin lyhyt oli työsuhteeni. 



Tässä oikea Föri oikeissa töissä. 

Jossakin siellä on kuljettaja, varmaan tuossa kopissa, mutta olenkohan koskaan nähnyt. Ehkä joskus rannalla. 



Föristä  löytyy ruumis! 

Matti vai Teppo?


Maailmassa on jotakin pysyvää. Föri valmistui vuonna 1903. On se muutaman kerran seilannut puolitoistaminuuttisen matkansa Aurajoen poikki. 

Föri on luonut itsensä uusiksi kolme kertaa. Sen käyttövoima oli alkuun höyry, sitten diesel ja vuonna 2017, kun muutimme taas Turkuun, Föri oli äskettäin alkanut urakoida sähkön voimalla. 

Onkohan kukaan tehnyt koko työuransa ajamalla Föriä tois- jä täl puolel jokke? Ei ainakaan tarvitse selailla merikortteja eikä värkätä tutkaa. Skarppina joutuu varmasti olemaan. Vastuu on suuri, koska lautalla voi olla enimmillään 75 ihmistä. 

Aurajoella on ollut toinenkin föri. Lauttoja kutsuttiin silloin yliseksi ja aliseksi föriksi. Ylinen pääsi eläkkeelle, kun Martinsilta valmistui. Sota-ajan pommituksissa se upposi Aurajokeen. Lautta nostettiin ja romutettiin. 

Uskollinen palveliija voitaisiin korvata sillalla, mutta siihen tuskin äänestäjät suostuvat koskaan. Se on läpeensä osa turkulaisuutta kuten joulurauhan julistus tai sana "simmottis". 

Kesäisin Aurajoella on toinenkin lautturi, kun myös Pikkuföri astuu remmiin. 



Förillä on muuten kaksi taideteosta. Katsopa tämä!


Förin lähellä on mahdollisuus kokea toinenkin kuljetuselämys. Kokeilepa sitäkin! Joskus se saattaa toimiakin. 




#föri #lautta #lossi #aurajoki #turku #matkailu #elämys #nähtävyys #funikulaari


Ei kommentteja: