Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

keskiviikko 2. lokakuuta 2019

Täydellisiä naisia



Valpinçonin kylpijätär, 1808
 Wikimedia Commons
Kauneus oli Ingresille maalauksen peruspilari.
Hän tavoitteli täydellistä harmoniaa ja tasapainoa
käyttäen klassismin muotokieltä. Suuret linjat
olivat hänelle tärkeitä ja siten muotojen
välialueilla siirtymät ovat hyvin hienovaraisia.

Vasemmalla oleva kylpijämaalaus voittaa
kauneudessaan ja täydellisyydessään minkä
tahansa valokuvan. Naishahmo on häkellyttävän
todellinen ja läsnäoleva, mutta samalla siinä on
jotakin ylimaallista.





Prinsessa Albert de Broglie, 1853

 Wikimedia Commons

Prinsessamaalauksessa  Ingres on saavuttanut
äärettömän rajan materiaalin tunnun
kuvaamisessa.
On vaikea kuvitella, että tästä voisi vielä
päästä eteenpäin. Silkkivaatteen siloisuus,
tuolin pehmusteen napakkuus ja
selkämyksellä olevan huivin hento karheus
tuntuvat käsissä. Prinsessan iho näyttää
kuitenkin vahanukkemaiselta. Kuin patsaan
ylle olisi puettu oikeat vaatteet.Ehkä
vastakohtaisuus on tarkoituksellista. Mallin
sanotaan hieman ujostelleen poseerausta ja
olleen hyvin uskonnollinen (kts. Paintings 
Galleries).

Näiden teosten maalamisen välillä on kulunutyli 40 vuotta. Maalaustapa on
säilynyt hyvin samanlaisena.

Ei kommentteja: