Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

tiistai 21. marraskuuta 2023

Eläkeläinen hukkuu someen – burnout?

 

Kuva Gerd Altmann Pixabaystä

Olen läppärillä aamusta iltaan. En pääse irti siitä. Illalla kuuntelen äänikirjoja kännykästä.

Oireita on tullut. 

Olen kivikauden kehitystasolla kuten muutkin. Kun synnyin, informaatiota sai lähinnä lehdistä ja radiosta. Nyt tietotulva on käsittämätön. 

Minusta on kuva, jossa poikasena makaan sängyllä Aku Ankka käsissäni. Hymyilen tyytyväisenä kuvaajalle. Olin itselleni ihanteellisessa tilassa. Sarjakuvalehden tilaus lopetettiin, koska "aloin muuttua Aku Ankaksi". Tuo kuva ennusti tulevaa. 

Olen loputtoman utelias tiedolle ja hankin sitä mieluiten mahdollisimman vähällä fyysisellä vaivalla eli pitkälläni. 

Netissä on kaikki. Olen niin koukussa, että en juuri malta pitää edes taukoja. Välillä tunnen olevani niin kuormitettu, että en jaksaisi ottaa vastaan mitään. Väsyttää. Liian paljon virikkeitä elävän kuvan, äänen ja tekstin muodossa. Tunnen aikataulupainetta, vaikka minulla on rajattomasti aikaa. 

Olen niin addiktoitunut, että saatan jopa suihkussa ollessani kuunnella jotakin puheohjelmaa kännykästä. 


Tässä on elämäni keskipiste


Kivikauden ihmistä ei ole luotu makaamaan jatkuvassa virikesuihkussa. 

Aamuisin luen lehtiä netistä. IS, IL, Yle, Hesari, Verkkouutiset, MTV, Turun Sanomat maksuttomalta osin. Tietoja pitää tietysti päivittää myöhemmin. 

Sitten "pitää" miettiä päivän blogiaihetta, etsiä kuvia läppäriltä tai Pixabaysta, kirjoittaa tekstiä, pörrätä Facebookissa, editoida kuvia, seurata kaikenlaista presidentinvaaleihin liittyvää ...

Kiinnostavia dokumentteja, uutiset, A-studio, kiinnostavia keskusteluohjelmia. 

Kävelylenkilläkin kuuntelen äänikirjaa tai jotakin podcastia. 

Saatan lukea jopa kirjakirjaa, jos sitä ei ole BookBeatissa. Kirjastokäynnitkin ovat harventuneet. Minulla on tietenkin monta kirjaa kesken samanaikaisesti. Niistäkin tulee painetta, vaikka en ole tilivelvollinen kenellekään. 

Pidin aikoinaan ponnekkaasti blogia Leppoistaminen – yksinkertaista mutta monimutkaista. Teoreetikon puuhaa. Siitä puhe mistä puute. 

Olen patologinen nettiaddikti. Pitäisiköhän hakea lääkäriltä määräys somepaastoon? Pelottava ajatus! Onkohan jotakin verkkojuoppojen AA-kerhoa olemassa. 

Tämä on kuitenkin kivaa. Onneksi saan elää tätä aikaa. 



#akuankka #lukeminen  #tiedonjano #uupuminen #burnout #kuormittuminen #väsyminen #infoähky #netti #internet #some #addikti #someaddikti #verkkoaddikti #someriippuvainen #elämä #internet #facebook #verkko #verkkosivut #blogi #blog #hs #yle #mtv #il

Ei kommentteja: