Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

keskiviikko 25. kesäkuuta 2014

4. ripulipäivä

Tänään elän neljättä päivää ripulin vaivaamana. Tavallisesti ripulin pahin vaihe kestää ehkä muutaman tunnin. Sitten lääkkeet alkavat tuoda helpotusta elämään. Korjatkaa, jos aliarvioin. Minä ramppaan vessassa jo neljättä päivää. Onneksi tahti tuntuu huomattavasti laantuneen ja vatsa tuntuu muutoinkin rauhallisemmalta. Ei tätä tämänpäiväistä oikein ramppaamiseksi pitäisikään sanoa.

En eilen juonut riittävästi ja "rangaistukseksi" jouduin tiputukseen. Illalla minulla oli iso vesipussi haasteenani ja se kuulemma piti ottaa loppuun saakka. Vei puolille öin. Tuntui aika rankalta. Tulihan sitä jalkapalloa tuutista, mutta määränsä kutakin.

Kahden aikaan yöllä minulle tuli suomeksi sanottuna housuun. En pärjännyt peräpäälleni nopeudessa. Onneksi oli vaippahousut. Sitten olin ehkä alitajuisesti varuillani, koska en nukkunut moneen tuntiin. Sain tekstiviestin. Vastasin siihen ja viestittelin lähettäjän kanssa pitkän aikaa.

Pääsin tänään suihkuun. Minun piti pukeutua muovitakkiin ja -hansikkaisiin sitä lyhyttä matkaa varten, jonka kävelin huoneestani suihkuhuoneeseen. Sama palatessa.

Eilen illalla minulla oli vieraita. Mukavaa. Nuorehkolla parilla oli pieni poikansa mukanaan, mutta tätä ei päästetty luokseni. Ei ollut sopivia kumihansikkaita niin pienelle. Vanhemmat jututtivat minua vuorotellen. Aika jäi kovin lyhyeksi. Toivottavasti tulevat meillä kotona käymään, niin voidaan jatkaa. Voin olla paremmassa voinnissakin ja jaksaa paremmin.

Minulla on lääkärin mukaan veriarvot jo hyvissä rajoissa. Saatan päästä loppuviikosta kotihoitoon.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

kurja juttu antibioottiripuli, aika kova sana 4pv ripulia....ja eristyksessä, kaikkea pitää tulla ja sun kestää....älä lannistu, toivon sulle vielä huumorin pilkahduksia ja voimia..jospa tippa auttais ja yritä juoda, vaihtele eri makuja ja níin varmaan teetkin, laimeampaa välillä ja kylmää vettäkin...joo, helppo sanoa.TSEMPPIÄ terveisin K.

Heikki Honkala kirjoitti...

Kiitos K. kannustuksesta!