Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

maanantai 13. toukokuuta 2024

Tässä on Turun uusi rautatieasema – vessoja ei ole

 



Yksi ratkaisuehdotus on, että junat tulevat ajoissa jolloin niiden vessoihin voi turvautua. 

Entäs jos saattaja on asioilla ja juna lähtee? 

Jos nyt edes bajamajoja johonkin?

Oikeasti tuo on Logomon silta, mutta sen on tarkoitus toimia myös juna-asemana
 – ainakin tilapäisesti. 


Tässä on entinen vuonna 1940 avattu päärautatieasema, joka on nyt myynnissä. 




Silta tuli maksamaan yli 20 miljoonaa euroa eli neljä kertaa sen, minkä alussa ajateltiin. 







Tämä on kävelysilta. Pyörän saa tuoda, mutta sitä pitää taluttaa. 




Laitureita tehdään. 




On ajateltu, että rakennetaan vielä matkakeskus, joka poistaisi muun muassa vessaongelman. 

Keskus voisi valmistua vuonna 2029, mutta asia lienee aivan auki. 

Mikäli olen ymmärtänyt oikein, matkakeskus palvelisi myös bussiliikennettä. En tiedä miten se voitaisiin sijoittaa,  jotta kokonaisuus olisi riittävän kompakti. 

Ongelmana on, että Turun kaupunki on vain yksi taho pelissä. Ne muut ovat VR ja Väylävirasto. 

Ehkä tästä hyvä tulee, mutta paljon saa vettä virrata Aurajoessa ennen kuin valmista tulee. 






Sieltä se häämöttää.



#turku #turunkaupunki #väylävirasto #varsinaissuomi #liikenne #vr #juna #rautatie #rata #rautatieasema #logomo #kaupunkisuunnittelu #logomonsilta #arve #rakentaminen #rataverkosto #tunninjuna #kävelysilta


2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Heikki, hauskaa että nostat esille tämän kaupungillemme tärkeän työmaan. Turku on rautatieliikenteen pussinperä ja jatkossa se on myös peräkylä - ainakin siltä näyttää.
Mainitsit pohdinnassasi myös Logomon sillan, ja oho... hinta kivunnut jo 20 miljoonaan. Itselleni siltaratkaisu on alusta lähtien ollut mysteeri. Mikä lie syy esimerkiksi siihen, ettei uuden rataliikennekeskuksen kohdalla valittu maanalaista kulkua radan puolelta toiselle, vaan heikosti palveleva kallis ja erityisesti ylläpidon ja huollon näkökulmasta epätaloudellinen silta. Nyt sitä joudutaan modifioimaan lisää, eivätkä muutostarpeet tähän lopu. Aina kun käy junalla Tampereella, huomaa, miten siellä kaikki sujuu mallikkaasti.

Heikki Honkala kirjoitti...

Kiitos palautteestasi. Joo, alitus olisi ollut varmaan edullisempi ja ehkä käytännöllisempikin. Toisaalta ratkaisu olisi voinut olla jotenkin paremmin kytköksissä kantakaupunkiin. Voi olla, että oli maankäytöllisiä ongelmia esteenä. On outoa, että matkakeskuksen sisältävä kokonaisratkaisu on suunnittelematta. Luulisi, ettei kannattaisi edetä osaratkaisusta toiseen.