Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

torstai 11. kesäkuuta 2020

Unilääkeannos pienentynyt

Olen varmaan kertonut jo, että eräs lääkäri kirjoitti minulle kolmen unilääkkeen yhdistelmän ja tarkoituksena oli niiden vähittäinen alasajo. Yhdistelmä oli niin voimakas, että aloin huolestua muistini toiminnasta. En muistanut sellaisia sanoja, jotka minun olisi pitänyt muistaa.

Yhdistelmä sisälsi seuraavat osat:
- Stella 10 mg, 1,5 tbl
- Tenox 10 mg, 1 tbl
- Mirtazapin 4,5 mg, 1 tbl

Kyseinen lääkäri on erikoistunut geriatriaan. Ajattelin, että tuo on gerontosauruksen annos. Eläkeläinen toki olen, mutta en halua vielä hoivakotiannostuksia. Yhdistelmä toki toimi, sillä nukahdin varmasti ja nukuin hyvin. Lääkäri sanoi, että unilääkkeet vaikuttavat haitallisesti luovuuteen. Omat kokemukseni tuntuvat vahvistavan käsitystä. Ehkä maalaamiseni on ollut jumissa tästä syystä.

Annostuksesta seurasi myös yöunen pidentyminen parilla tunnilla. Nukahdan noin puoli yhdeltä ja herään kymmeneltä. Luulen tämän johtuvan Mirtazapinista.

Vaihdoin lääkäriä. Tämän ohjauksessa on Tenox ajettu alas. Tenox on ajettu vähitellen alas. Nukun edelleen yhdeksän ja puoli tuntia, aamut pätkissä. Mirtazapin on ennallaan ja Stellaa olen ottanut yhden pillerin. Ensi yöstä lähtien pudotan Stellan puolikkaaseen.

Ruben Stiller haastatteli äskettäin unilääkäri Markku Partista ohjelmassa Hajoaako USA? Partisen mukaan unilääkkeet latistavat tunne-elämyksiä. Hän totesi tämän heijastuvan muistiin, koska muistaminen perustuu tunteisiin. Tämä hämmästyttää minua, koska jos jotkut vanhat asiat ovat tarttuneet muistiini tunteiden avulla, miksi en muista niitä enää. Sen ymmärrän, että tuoreet tapahtumat eivät jää tästä syystä  mieleen. Ymmärsin muistin elpyvän, jos pillereistä pääsee irti. Se on lohdullista.

Minua harmittaa, että aamupäivistäni menee niin suuri osa nukkumiseen. Heräsin yhtenä aamuna aikaisemmin, koska olin menossa verikokeeseen. Tämä univajaus väsytti minua, mutta tilanne korjautui nokosilla.

Taidan siirtää nukahtamisaikaa vähitellen aikaisemmaksi, jotta pääsen varhemmin jaloilleni aamuisin.


Ei kommentteja: