Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

tiistai 9. elokuuta 2022

Koronaa vai luulosairautta?

 


Olen tuntenut aamusta lähtien lieviä oireita. Herättyäni olin tuntevina hentoista kurkkukipua. Minua on myös hieman yskittänyt. Ihan kuin olisi välillä ollut myös vähäistä väristyksen tunnetta. 

Tilanne piti tietysti varmistaa ja tulos näkyy yllä. Päivänselvästi negatiivinen. 

Voisiko korona olla niin aluillaan, että ei näy vielä testissä?

Ehkä minulla on jokin muu kulkutauti?

Kuvittelenko vain?

Voiko testi näyttää väärin? 

Olen tuntenut aikaisemminkin hyvin vähäistä aamukipua kurkussani, mutta se on mennyt pian ohi. Kun sairastin koronaa vuodenvaihteen tienoilla, minua yskitti syvältä keuhkoista. Nyt yskiminen ja väristyttäminen voi johtua tuuletuksesta. 

Ehkä testi voi näyttää myös väärin. Taidan tehdä uuden testin, jos kuvittelen vielä oireilevani. 

Toisaalta äskeisten kokemuksien (Lomakokoontumisestamme tuli koronalinko) perusteella koronatartunta tuntuu todella mahdolliselta. 

Olin ajatellut olla tuntemuksieni vuoksi rehkimättä eli lenkkeilemättä tänään, mutta ehkä ei pidä alkaa potilaaksi ennen kuin on kunnolla syytä. 

Havaitseminen voi olla joskus todella haastavaa. Luultavasti on psykologisesti ihan mahdollista, että ihminen voi joskus tuntea valeoireita. Miksi alitajuntani nyt tuottaisi minulle sellaisia? Ehkä minä toivon saavani koronan. Mitä hyvää kuvittelen sen minulle tuovan? Ehkä toivon, että voisin jättää kävelylenkkini väliin ja viettää aikaani sohvan pohjalla, mitä muutoinkin teen runsaasti. Selällään sohvalla tätäkin näpyttelen. 

Ollako vai eikö olla?

Ei kommentteja: