Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

keskiviikko 16. heinäkuuta 2014

Masennusta ja väsymystä ehkä tiedossa, kaikki eivät selviä,futisidentiteetti vahvistuu ja kivestäni ette vie!

Sairaalassa saamassa viimeisiä sytostaatteja. Yksi lajike voi aiheuttaa ärsytystä silmiin ja siksi minulle annetaan silmätippoja.

Lääkäri varoitti, että viimeistä hoitokertaa voi seurata masennus, joka johtuu siitä, että pelastui, vaikka olisi voinut käydä huonosti. Vähän samanlaista kuin sodasta palaavilla sotilailla, jotka voivat tuntea syyllisyyttä siitä, että jäivät henkiin ja osa tovereista kuoli. Väsymystä voi olla myös tiedossa.

Tuttua hommaa täällä. Tiputuksessa ollaan ja morsiaimen kanssa kuljetaan, sängyssä makoillaan.

Yksi entinen naapuri täällä sairaalassa oli lukenut blogiani ja kertoi, millä osastolla on sairaalassa. Huomasin, että olemme samalla osastolla. Pyysin blogikommentissa häntä käymään ja hän tulikin. Oli mukava tavata

Olen tavannut potilaan, jonka hoito ei pure. Se tiedetään, mitä siitä seuraa. Hän siirtynee palliatiivisen osaston hoitoon. Siellä hoidetaan vain kipuja ja sellaisia, mutta ei sairautta, koska hoitoa ei ole. Sotaa tämä muistuttaa. Tovereita kaatuu.

Lainasin kirjastosta eilen teoksen Jajkapallon salat. Olen seurannut hyvin harvoin urheilua. Lätkän MM- ja olympiakisoja aika ahkerasti, mestarien liigaa ja futiksen MM-kisoja satunnaisemmin. Nyt kun tilanteesta johtuen aikaa on ollut, olen ottanut tarkemmin selvää tästä viihteen lajista. Olen katsellut matseja runsaasti. Meillä on urheilulehtiäkin. Tämäkin saattaa liittyä mahdolliseen identiteettimuutokseen.

Minulle on kerrottu aiemmin, että myös toinen kivekseni tullaan leikkaamaan tai sädettämään, jonka lopputulos on sama. Siinä voi olla lymfooma piilevänä. Minulle on kerrottu aika pinnallisesti operaation hyödyistä. Olen googlannut testosteronihoitoja, enkä ole vakuuttunut niiden toimivuudesta. Minulla on puoliksi karjalaiset geenit ja sen mukainen kolesterolitaso. Testosteronihoidot saattavat vaikuttaa haitallisisesri kolesteroliini. Voivat vaikuttaa myös infarktiriskiin. Olen ohitusleikkausmiehen poika. Miksi vaihtaa yksi
alentunut riski toiseen nousseeseen?

Suurin syy on varmaan tunnepuolelta. Kokisin itseni jonkinlaiseksi puoli-ihmiseksi tai -kuolleeksi.

ilmoitin tänään lääkärille, että en suostu ehdotettuihin operaatioihin.

Ei kommentteja: