Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

keskiviikko 20. syyskuuta 2023

Sukulaiseni Elli Forssell – Haaveiden haaksirikon päähenkilö

 

Geni

Pitkiin aikoihin ei tullut pieneen mieleenikään, että minulla olisi jokin muukin yhteys Elliin kuin vaimoni kirjahanke. 

Vaimoni kiinnostus Elliin alkoi viime vuosituhannen lopussa ja liittyi kahden viikon opetuskeikkaani Latvian Riiassa. Vaimoni tuli vierailulle, löysi kuvataiteilija Janis Rozentālen kotimuseon ja totesi tämän vaimon olleen suomalainen laulajatar Elli Forssell. 

Mutkien kautta löydöksestä alkoi kehittyä äskettäin julkaistu elämäkerta. 

Olen kiinnostunut sukujuuristani ja askartelen mielelläni sukututkimusohjelma Genin parissa. Sen maksullisessa versiossa on hauska piirre. Ohjelmasta voi hakea nimellä ketä tahansa nyt elävää tai edesmennyttä henkilöä. Jos osuma syntyy, ohjelma etsii mahdollisen sukuyhteyden. Hyvin usein sellainen tuntuu löytyvän. 

Niin kävi Ellinkin tapauksessa.  Sukuyhteys ilmenee alla olevasta kuvasta. 


Geni

Yhteys kiertää Ruotsin kautta, kuten minulla usein käy, koska äitini on länsisuomalainen. Tosin yhteys kulkee hyvin usein suunnilleen samaa kautta. Koska saan paljon osumia suomalaisiin, voitaneen päätellä, että monilla on jokin esivanhempiyhteys Pohjanlahden tuolle puolelle. 

Ellin ja minun lähimmät yhteiset esivanhemmat ovat ketjussa olevien Ingrid ja Brita Bååtin isä ja äiti. Kauaksi mennään, 1400-luvulle. Sukulaisuus on hyvin ohutta, vain säie laajassa verkostossa. Elli polveutuu Britasta ja minä Ingridistä. 

Jos Genin tiedot pitävät paikkansa, Peder Jonsson, till Flöxhult (Bååt) ja Elin Henriksdotter Snakenborg ovat välttämätön ehto sille, että Elli ja minä voimme olla olemassa. 

Vaakunoista päätellen eivät aivan tavallista rahvasta olleet. 


Geni

Bååtin vaakunassa on tietysti vene. 



Geni

Snakenborgin eli Käärmelinnan vaakunassa on totta kai tuo luikerteleva eläin.


Sukuyhteystaulussa oleva teksti Elli Rozenthal is your 13th cousin thrice removed tarkoittaa, että minä olen kolme pykälää alempana laskien Ingridistä ja Britasta. Minusta heihin on siis 16 porrasta. Ellillä on siis enemmän tuota verta kuin minulla.

Kanssani samalla tasolla on Ellin pojan Miķelis Rozentālsin pojan Atis Rozentālsin tytär Aija Biezaite. Hän osaa erittäin hyvin suomea ja on auttanut vaimoani tämän projektissa. 

Kuinka kaukaisia sukulaisia olemme Aijan kanssa? Hyvin kaukaisia! Jos oletamme, että menemme 16 sukupolvea taaksepäin olettaen, että esivanhempien määrä kaksinkertaistuu joka askeleella, saamme Ingridin ja Britan tasolle teoreettisesti 131072 esivanhempaa. Esivanhempainkadon vuoksi luku on paljon pienempi. Kato johtuu sukulaisavioliitoista. 

Teoreettisen luvun perusteella Aijalla ja minulla on samaa perimää 0,0007 prosenttia samaa perimää. Ellikin on vain "sukulaiseni". 

Tämä yhteys on kuriositeetti, ei edes nice to know -tasoa, paitsi minulle ja varmaan Saaralle.  

Vieläkö olet hereillä?



#saaravaherjokihonkala #haaveidenhaaksirikko #elliforssell #elliforssellrozentale #mailatalvio #ainokallas #juhajärvelä #tietokirjailija #rozentalsseura #latvia #laulajatar #minerva #wsoy #tietokirja #elämäkerta #kirja #historia #kulttuurihistoria #kirjallisuus





 



Ei kommentteja: