Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

lauantai 6. tammikuuta 2024

Käkikellomaan poikki Ranskaan hieman erilaiseen hotelliin

Wikimedia Commons

Ajoimme Baselin lähellä olevasta Prattelnista lounaaseen Lausanneen, joka on keskellä Lac Lémanin eli Genevenjärven pohjoisrantaa, ja jatkoimme sieltä Geneven kautta Ranskaan.

Kuten kartta osoittaa Sveitsin pohjoisosa on matalaa ja etelää hallitsevat Alpit.

Pratteln kuuluu Basel-Landschaftin kanttoniin, jossa puhutaan saksaa. Liikennemerkkien nimet näyttävät saksalaisilta.

Saimme ensimmäisen kosketuksen sveitsiläisyyteen kauan sitten, kun ajoimme lapsinemme Ruotsin kautta ja Itä-Saksan läpi Puolaan, jossa vierailimme puolalaisten ystäviemme luona.  Puolasta jatkoimme Sveitsiin Lausannen itäpuolella olevaan Pullyn kaupunkiin tapaamaan sveitsiläis-suomalaista perhettä. Heidän kanssaan teimme pienen alppiretken Montreuxin yläpuolelle. Saimme maistaa sveitsiläistä, lämmitettynä syötävää, raclette-juustoa.

Myöhemmin saimme osallistua perheen tyttären häihin Suomessa ja olemme kyläilleet heidän poikansa perheessä Baselin lähellä Ranskan puolella.

Lausannen ja Geneven suunnalla puhutaan ranskaa ja paikannimetkin vaikuttavat ranskalaisilta.

Tässä olemme vielä pohjoisessa. Ei tämäkään alue täysin vuoretonta ole.

Tässä mennään vielä Tasa-Sveitsissä Bernin pohjoispuolella, mutta vuoria näkyvissä.

Dramaattista

Lausanne, taustalla Alpit ja juurella Lac Léman. Mont Blanc on linnuntietä noin 50 kilometrin päässä jossain sähkömaston suunnassa.

Rajalla

Alpit jatkuvat Ranskan puolella. Lähdimme Annecyn suuntaan. Olimme muinoin lasten kanssa majoittuneet kyseiseen kaupunkiin tai oikeastaan sen yläpuolelle jonkin vuoren rinteelle johonkin hotelliin tai vastaavaan. Olimme asettumassa yöpuulle, kun huomasimme, että suuri osa väestä lähti jonnekin. Merkillistä. Lähdimme mekin autolla liikkeelle.

Annecy on pitkänomaisen Lac d'Annecy -järven luoteispäädyssä.  Ajoimme rantaan ja saimme nauttia ikimuistoisesta elämyksestä. Oli pimeä ilta. Jollakin rannalla järjestettiin ilotulitus ja järven yli kaikui upeana klassinen musiikki kesäyön pimeydessä.

. Ranskassa taukopaikat ovat nimeltään Aire-jotakin. Jotkut niistä ovat kunnollisia, mutta toiset ovat "kylmiä" taukopaikkoja. Niissä on vain vessat sekä juoma- ja pikkusyötäväautomaatit. On hankalaa, kun "aire" ei kerro, kumpi on kyseessä. Jaa, olisiko niissä kylmissä kuusen kuva?

Michelin

Pysähdyimme tällä "kuumalla" airella Annecyssä.

Täällä pääsi vessaan ilmaiseksi. Saksassa usein joutui maksamaan euron. Sillä pääsi siistiin  ja kaikissa kyseisen operaattorin laitoksissa kaakeleita myöten samalla tavoin sisustettuun vessaan. Erikoista oli, että vessalipukkeella sai lunastaa espressokupin. Mikä idea?

Tämä ravintolan seinällä oleva kartta kertoo, millaisella seudulla liikumme. Vasemmassa reunassa Lac Léman.

20 s.

Käännyimme Valencen suuntaan ennen Grenoblea, jossa yövyimme neljä vuotta sitten ollessamme silloinkin matkalla. Maillä oli silloin toisena kuskina Milla, joka jäi Grenobleen opiskelemaan.

Oli uudenvuoden aatto ja aloimme etsiä ruokapaikkaa. Hotellissa oli vain jokin automaatti. Menimme keskustaan, mutta kaikki ravitsemuslaitokset olivat kiinni. Yksi oli auki, mutta siellä meitä katsottiin pitkään. Paikassa harjoitettiin lähinnä liemiruokintaa.

Lähettyvillä oli Burger King. No eikös tuolla sentään ...

Vesiperä.

Jouduimme tyytymään hotellin automaatista saataviin snäkseihin.

9 s.

Päivän alkaessa taittua saimme nauttia ilta-auringon punaamista näkymistä.

Sumun jälkeen kirkasta, mutta pimenevää.

Perillä Velencessa

Hotelli oli avaimeton. Saimme tiskiltä huoneen numeron ja kuusinumeroisen koodin, jolla ovi avattiin.

Kävimme ulkona syömässä. Kun palasimme, hotellialueen portti oli kiinni. Pari jotakin quatro-kieltä puhuvaa ja Irlannin rekiserissä ajavaa miestä ähelsi portin kimpussa. Odotimme. Kolmaskin auto tuli odottamaan vuoroaan. Valmistauduin avaamaan portin koodillamme.

Quatro-kaverit kuitenkin onnistuivat. Pääsimme sisään samalla avauksella.

Hotellin ulko-ovi oli lukossa ja henkilökunta varmaan lähtenyt (kuva seuraavalta päivältä). Seinässä olevalla laitteella pystyi varaamaan huoneen silloinkin, kun hotelli on suljettu, Nappia painamalla sai yhteyden johonkin valvomoon ja pääsi ovesta. Laitteella oli tulokkaita varaushommissa.

Sain yhteyden valvomoon oven avausta varten, mutta tulokkaat pääsivätkin jo sisään ja seurasimme heitä.

Sitten keräämään voimia viimestä taivalta varten.

#matkailu #ranska #provence #autollaeurooppaan #antibes #automatkailu #auto #autoilu #nizza #alpit #annecy #grenoble #hotelli #maatapitkinmatkustavat #lausanne #geneve

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos Hessu! Kivaa on olla etämatkalla kanssanne! T. Pirkko

Heikki Honkala kirjoitti...

Mukavaa Pirkko, kun viihdyt mukanamme! Terveisiä Sepolle.