Taksissa Rooman vilinässä.
Lähdimme perjantaina ajamaan landelta ikuiseen kaupunkiin.
Vaikka teistä ja Roomasta sanotaan mitä sanotaan käytimme kuitenkin Kuukkelia.
Tervetuloa kyytiin kuvin, videoin ja sanoin. Ehkäpä liikenteen äänet ja meidän kahden jutustelu tuovat teidät mukaan tunnelmaan,
Maalaistiet ovat mutkaisia ja usein kuoppaisia, jollaisia ne tosin voivat olla rintamaillakin.
Olen ollut huomaavinani, että huonoille pätkille pannaan mielellään kiinteästi sennettu kolmenkympin rajoitus, jota ei kuitenkaan kukaan noudata.
Ehkä tässä on hiljainen sopimus kansalaisten ja hallinnon välillä. Äänestäjät eivät valita teiden kunnosta, hallinto sulkee silmänsä ylinopeuksilta ja tiet korjataan joskus tulevaisuudessa, jos siihen saadaan EU:lta rahoitusta.
Tämä nyt on vain ilkeilyä. Yleensä pinnoitteet ovat teillä ihan kelvollisia. Tosin kiusallisen usein noita kolmekymppisiä tuli vastaan.
Tiet luonnollisesti paranevat, kun lähestytään Romuluksen ja Remuksen tanhuvia.
Roomaan tulee eri suunnista useita vähintään nelikaistaisia teitä, mutta autoja on aivan liian paljon kuormittamassa näitä väyliä.
Kuulimme eilen, että roomalaisissa talouksissa on usein kaksi tai kolme autoa. En käsitä, mitä järkeä siinä on, koska havaintojeni mukaan vapaita parkkipaikkoja ei yksinkertaisesti ole. Jos joku haluaa pysäköidä jonkin korttelin kohdalle, hänellä ei ilmeisesti ole muuta vaihtoehtoa kuin odottaa niin kauan, että joku lähtee. Veikkaan, että kärsivällisyys on kovasti koetteilla.
Tilanteesta seuraa, että kaikki ovat parkkipaikkoja, missä on tilaa yhdelle autolle. Sellaiseksi kelpaa vaikka kaistojen välissä oleva rotvalli.
Vierailimme ystäviemme luona Rooman esikaupungissa. Kadut olivat siellä kapeita, vaikka eivät ole keskiajalta peräisin. Rajoitus on 30 km/h ja pysäköinti tietenkin kielletty. Kadun varret olivat kuitenkin pullollaan autoja. En ymmärrä, mikä olisi väärin pysäköimisen vaihtoehto, kun luvallisia tienvieriä ei tuntunut olevan.
Emännän mukaan autot sakotetaan kerran vuodessa. Luultavasti asukkaille edullista, kun sillä hinnalla voi pysäköidä koko vuoden.
Akvedukti
Jonglööri taituroi.
Keskustassa.
Kun parkkeeraaminen on liki mahdotonta keskustassa, päätimme kulkea siellä taksilla.
Vein automme majapaikkamme lähettyvillä olevaan maksulliseen parkkihalliin, jonne ajetaan sisään tuon edempänä olevan valkoisen auton takaa.
Kun parkkipaikoista on kova puute, tämä hallikaan ei toimi siten mihin olemme tottuneet. Auto jätetään toimihenkilön haltuun. Hän pakkaa autot hyvin tiiviisti vierekkäin ja jopa kolme autoa peräkkäin. Näin saadaan tiloista enemmän irti.
Auto oli hallissa kaksi yötä, mikä maksoi 30 euroa. Ei paha.
Tässä välähdyksiä taksimatkoista.
Yksi takseita oli Tesla, jollaisen kyytiin pääsimme ensimmäistä kertaa.
Kojelaudalla oli iso ruutu, joka näyttää oikealla ylhäällä videokuvaa suoraan takaa ja alla sivusuunnista.
Vasemmalla on mielenkiintoinen virtuaalinäyttö. Se näyttää livenä edessä olevat autot, moottoripyörät, jalankulkijat ja myös pysäköidyt autot. Esimerkiksi nuo tuulilasista näkyvät moottoripyörät erottuvat myös ruudulla.
Hienoa tekniikkaa, mutta mietin tuon virtuaalinäytön hyödyllisyyttä, koska kuskin on varmasti parasta katsoa ympärilleen suoraan auton ikkunoista. Se toki on hyvä, että järjestelmä hälyttää, jos ollaan liian lähellä jotakin toista ajoneuvoa.
Olen ajanut Pariisissa ja Berliinissä, mutta Rooma on näitä haastavampi. Ikuiseen kaupunkiin ei ole voitu rakentaa riittävästi kyllin leveitä katuja tällaiselle automäärälle ja parkkipaikkaongelma on aivan mahdoton.
Kun ajaotaitoni on nyt koeponnistettu Rooman vilinässä, pitäisi varmaan käydä pyytämässä poliisiasemalta todistus asiasta.
Tässä ollaan paluumatkalla landelle. Ydinkaupungin ulkopuolelle on ollut tilaa rakentaa kunnon straada. Nopeusrajoitus on paikoin 130 km/h, mutta autoja taitaa olla niin runsaasti, ettei siitä vauhdista pääse kunnolla nauttimaan.
Nyt rinta rottingille. Olen ajanut autoa Roomassa ja selvinnyt siitä ilman kolareja.
#rooma #matkailu #turismi #automatkailu #liikenne #pysäköinti
3 kommenttia:
Huikeeta menoa ja maisemia.
Tämän jälkeen voit ajaa missä tahansa! Vaikka Helsingissä tai Nurmeksessa! Pariisista puhumattakaan. Palermoa en suosittele enkä Catanian keskustaa. Ehkä en Napoliakaan🤭🤭🙄
Kiitos kommenteista ja palautteesta. Pitäisiköhän vielä käydä Napolissa karaisemassa ajotaitoani?
Lähetä kommentti