Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

perjantai 15. maaliskuuta 2019

Maahan - ylös, maahan - ylös, maahan - ylös ...

Kaksi kälyäni oli luonamme viikon ja lähtivät tiistaina takaisin Suomeen. He lensivät Norwegianilla Tukholman kautta Seutulaan.

Seurasin heidän lentoaan Flightradarilla Tukholmaan saakka, en tietenkään koko aikaa vaan välillä katsomalla missä kone lentää. Reitti ei ollut viivasuora, eikä voikaan olla, koska siinä tapauksessa kiitoratojen pitäisi olla samassa linjassa kummassikin päässä. Kone nousi lounaaseen, kaarsi etelään ja kääntyi sitten pohjoiseen lentäen suurin piirtein ylitsemme. Loppupäässä se ohitti Arlandan itäpuolelta, kääntyi sitten etelään ja laskeutui kentälle.

Nizzan kentällä koneet nousevat lounaaseen ja laskeutuvat koilliseen tai päinvastoin. Oletan valinnan riippuvan tuulen suunnasta. Sama periaate pätee varmaankin kaikilla kentillä.

Kone vaihtoi suuntaa muutaman kerran myös nousu- ja laskukierrosten välillä, ei paljoa mutta kuitenkin. Varmaankin koneiden pitää lentää tiettyjä "putkia" pitkin ja olla jatkuvasti jonkun lennonjohdon valvonnassa.

Nizzan kentällä on välillä hiljaista ja välillä taas hyvin vilkasta. Kiireisimpinä aikoina koneita nousee ja laskee jatkuvalla syötöllä. Kentällä on vain yksi kiitorata, joten jokainen kone saa pienen aikaraon, jonka aikana se laskeutuu, jarruttaa ja väistyy tai tai kääntyy radalle, kiihdyttää ja nousee. Kälyjeni koneella oli käytössään noin kolme minuuttia. Laskin tämän ottamalla ajan, jolloin kukin kone ohitti kentän reunalla olevan tornin. Edellinen laskeutuva kone oli tornin kohdalla kello 13.46.55, kälyjen nouseva kone kello 13.48.26 ja seuraava nouseva kone kello 13.49.56.

Nopeimmillaan samassa kohtaa kiitorataa oli kaksi konetta laskussa tai nousussa 61 sekunnin välein. Havaintoparvekkeeltamme voi nähdä yhden koneen ilmaan nousun jälkeen vielä lähellä kentän päätyä ja toisen laskuliu'ussa aika lähellä kiitoradan toista päätyä. Tämä on varmaan mahdollista siksi, että laskeutuva kone "vetää ylös", jos tilanne vaatii.

Tätä hyvin organisoidun lentokentän toimintaa ei voi olla ihailematta. Se herättää ristiriitaisia tunteita herättää, että kerosiinia palaa ja ilmasto saastuu. Koululaiset ovat tänään eri tahoilla osoittaneet mieltä ilmastomuutoksen torjunnan puolesta. Aivan aiheesta! Parin viikon päästä ponnahdan vaimoni kanssa tuolta samalta kiitoradalta paluumatkalle kohti Seutulaa. On tässä aihetta miettimiseen.




Ei kommentteja: