Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

tiistai 31. lokakuuta 2017

Kaksoisveli peräkärryssä



Mikä tämä hökötys on? Jätin jokin aika sitten postauksessani selityksen auki. Se on Kaksoisveli, joka liittyy kuvassa oikealla olevaan laivaan.


Kuten kuvista näette, Kaksoisveli on järeää tekoa.






Kuvassa näkyvä laiva on S/s Ukko-Pekka, jonka kotisatama on Aurajoen rannassa. Peräkärryssä oleva höyrykone on Ukko-Pekan alkuperäisen voimanlähteen kopio (tai toisinpäin). Miksi se tuossa pönottää? Syyn kertoo Kaksoisveljen tarina.



Ensin kuitenkin Ukko-Pekasta. Alus ei ole niin vanha kuin luulisi. Se rakennettiin Helsingin Hietalahdessa vuonna 1938 Turun luotsipiirin käyttöön majakoiden yms. merenkulun turvalaitteiden kunnossapitoon. Nimeksi annettiin S/S Turku. Alus joutui kuitenkin aika pian sotahommiin. Siihen asennettiin kaksi tykkiä. Sotien jälkeen se palasi alkuperäisiin tehtäviinsä.




Kaksoisveljeksiä ei alunperin tehty S/S Turkua varten. Kerrotaan, että Hitler olisi tilannut ne johonkin sotalaivaansa. Koneet ilmeisesti tehtiin Itävallassa. Jostakin syystä toinen kaksosista asennettiinkin Hietalahdessa S/S Turkuun ja toinen katosi pitkäksi ajaksi.

Nyt loikkaan omaan menneisyyteeni. Kun asuin opiskelijana Turussa 70-luvulla, näin usein kauppakorkeakoulun lähettyville pysäköitynä hieman jo nukkavierun bussin, jonka kylkeen oli kijoitettu "Pentti-Oskari Kangas ja 7 Seinähullua Veljestä". Se oli varmaan kyseisten muusikkojen keikkabussi.



Pentti-Oskari Kangas on myöhemmin päätynyt matkailuyrittäjäksi. S/S Turun omistaja on vaihtunut. Se palvelee nyt S/S Ukko-Pekkana Pentti-Oskari Kankaan liiketoimia. Nimi ei viittaa presidentti Svinhufvudiin vaan Kankaan poikaan Ukkopekkaan, ellei sitten tämä ole saanut nimeään itsenäisen Suomen kolmannen päämiehen mukaan.

Voisimmekin joskus seilata vaimoni kanssa Ukko-Pekalla Naantaliin läheisiämme tapaamaan.

Tosi on joskus tarua ihmeellisempää. Kaksoisveli oli kadoksissa 75 vuotta. Sattumalta Ukko-Pekkaa huoltanut kaveri etsi joitakin höyrykoneiden varaosia jostakin romuttamosta Haminassa. Hän äkkäsi hänelle tutun koneen kaksoiskappaleen, joka oli ilmeisesti jo muutaman tunnin päästä lähdössä sulatettavaksi. Kaveri sai koneen pelastetuksi ja nyt se palvelee ihmisiä tilataideteoksena lähellä kaksoisveljeään Aurajoen rannassa.

Ukko-Pekan laituri on paikassa, josta on harjoitettu höyrylaivaliikennettä jo 1800-luvun alkupuoliskolta lähtien. Tässä ammoisessa höyrylaivasatamassa on Vaakahuone, joka on toiminut paikan rahtiterminaalina. Nyt rakennuksessa myydään lippuja S/S Ukko-Pekkaan ja siinä toimii ravintola Vaakahuoneen Paviljonki.

Vaakahuone on erikoisen näköinen rakennus. Se on tehty osittain tiilestä ja osittain aaltopellistä. Vaakahuone on ensimmäinen rakennus Suomessa, joka on tehty aaltopellistä. Se on rakennettu vuonna 1898. En osaa sanoa, onko tiilinen osuus vanhempaa vai uudempaa perua, vai onko se tehty samaan aikaan.

Tämä lienee myöhemmin tehty laajennus








Tässä on taas osoitus Suomen väestön vähälukuisuudesta. Vaakahuoneen päättäjäisissä näyttää olleen äänessa Lasse Liemola (80 v.), jonka Kreikan asunnossa majailin puolisen vuotta sapattivuotenani 2004-2005.

Vaakahuoneen seinustoille on tuotu muitakin kulttuurisia artefakteja. Esillepano vaikuttaa kotikutoiselta. Ei tätä asettelua ole ainakaan museologit suunnitelleet.





















Miksi Kaksoisveli on peräkärryssä? En keksi sille taiteellisia perusteita. Ehkä Turun kaupunki ei ole antanut lupaa tehdä paikkaan mitään kiinteitä rakennelmia Kaksoisveljen suojaksi. Entä jalasmökki?

Ei kommentteja: