Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

perjantai 25. lokakuuta 2019

Olen huomaamattani ikävöinyt kymmenen vuotta


Olen ollut keskiviikosta lähtien avoimen kautta Taideakatemian toisluokkalaisten kanssa kurssilla. Mukana on myös yksi vaihtari Kanadasta, yksi monimuotototeutuksessa opiskeleva, yksi journalistiopiskelija ja toinenkin avoimen kautta tullut.

Valmistuin Alfa-Artista vuonna 2010. Siellä opiskellessani tein loppuvaiheessa teoksia öljyvärien sijasta sekatekniikoilla. En ole siten koskenut öljyväreihin ainakaan kymmeneen vuoteen. Öljyväri on hieno medium, mutta toivottoman sotkuinen ja kuivuu hitaasti. Kotioloissa se on hankalasti käytettävä.

Olen käyttänyt öljypastelleja, jotka ovat hyvin värivoimaisia. Niitä on kuitenkin hankala työstää palettiveitsellä.

Olemme kurssilla tehneet vasta maalauspohjia ja pieniä harjoituksia.

Olin ehtinyt jo unohtaa, miten miellyttävä työväline palettiveitsi on. Öljyvärien käyttö on melkein kuvanveistoa verrattuna vaikkapa akvarellimaalaukseen. Akryyliväreilläkin voi tehdä lähes kolmiulotteista, mutta ne kuivuvat nopeasti ja niitäkin on syytä käyttää vain erillisessä työtilassa.

Pidin erityisesti yhdestä tänään tekemästäni harjoituksesta. Tehtävänä oli ilmaista tunteita kolmen värin soinnuilla. Olen ajatellut tunteiden ilmenevän maalauksissani korkeintaan alitajuisesti tai luontaisesti temperamenttiin liittyvänä. Hämmästyin, kun huomasin voivani tietoisesti etsiä tunneilmaisuja värisointujen avulla.

Teimme Alfa-Artissa alkuvuosina paljon öljyväritöitä. Silloin käytimme maalausnesteinä lähinnä vain  pellavaöljyä ja tärpättiä. Dammartharsi ei tullut erityisen tutuksi.

Tänään suositeltiin sekoittamaan maalausnesteeksi pellavaöljyä, tärpättiä ja dammarthartsia tasaosissa. Pellavaöljyäkin oli tarjolla kahta keskenään erilaista laatua.

Öljyvärimaalauksessa voi nykyään käyttää värien ohessa  liquen- nimistä ainetta, joka saa antaa värit kiiltämään ja nopeuttaa kuivumista. Sitä voi käyttää pelkästään tai lisätä pellavaöljyyn, jolloin kuivuminen nopeutuu jopa viikosta kuuteen tuntiin.

Öljyvärien haittapuolena on edelleen se, että niiden kanssa joudutaan käyttämään aineita, jotka tuskin ovat hyväksi terveydelle. Ne saattavat imeytyä elimistöön ihon läpi ja keuhkoihin ne kulkeutuvat hengitysteitä.

Minun ehkä olisi syöpäläisenä syytä olla erityisen varovainen. Minun olisi luultavasti syytä jutella asiasta hematologini kanssa. Minulla oli aikoinaan värejä mukanani eristysosastolla ja lääkärit joutuivat tosissaan raapimaan päätään. Jotakin sain käyttää ja jotakin en.



Ei kommentteja: