Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

torstai 27. heinäkuuta 2023

"Oman aikamme myytti on tasa-arvo, eikä tässä myytissä ole mitään jaloa"




Noin kuuluu Sarastus-lehdessä olevan artikkelin "Tasa-arvo aikamme myyttinä" ensimmäisen paragraafin viimeinen lause. Pääministeri Orpo toteaa Iltalehden mukaan: "Hallitus työskentelee määrätietoisesti yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja syrjimättömyyden edistämiseksi. Tiedonanto valmistellaan ripeästi, mutta perusteellisesti."

Mihin pyrit, saatat nyt kysyä.

Sarastus sanoo, ettei se "... ole sidoksissa mihinkään poliittiseen puolueeseen tai järjestöön. Se ei myöskään ole samanmielisten kerho ..."

Suomen Sisu on linkittänyt artikkelin etusivulleen. Siellä on myös linkki Hommaforumin keskusteluketjuun Rasistihomma - yleiskeskustelu, jossa on tuoreita kommentteja. 

Suomen Sisu toteaa olevansa "puoluepoliittisesti sitoutumaton kansallismielinen yhteistyöjärjestö".

Myöskin Hommaforum ilmoittaa olevansa puolueisiin sitoutumaton kansanliike. 

Sarastuksen päätoimittaja on Timo Hännikäinen, joka on myös Suomen Sisun "käräjien"  II varapuheenjohtaja. Sisua johtaa kokoomuslainen Kristian Viding ja loput jäsenet näyttävät olevan perussuomalaisia.  

MTV:n haastatteleman asiantuntijan mukaan Perussuomalaiset ovat demokraattinen puolue. Hän toteaa, että on tehtävä ero yksittäisten ihmisten ja puolueen välillä. Samoin esimerkiksi Hommaforumin ja puolueen välillä. 

Onkohan muodollinen pesäero puolueen ja sen käytännön lähiyhteisöjen välillä tarkoituksellinen järjestely?

Mietin voiko hallituksen yhteistyö toimia, jos yksi puolue noudattaa demokratian sääntöjä, mutta jonka kannattajista merkittävä osa kyseenalaistaa esimerkiksi tasa-arvon ja ihmisoikeudet. Voivatko puoluetta edustavat ministerit pakottautua toimimaan kurinalaisesti huolimatta paineesta äänestäjien taholta. 

Olen poiminut otteita Sarastuksen artikkelista "Tasa-arvo aikamme myyttinä" ja tummentanut joitakin kohtia. Artikkelista ei käy ilmi, kuka sen on kirjoittanut. Lainaustekstit on kursivoitu.


"Ihmisarvon objektiivisuus tarkoittaa, että se ei ole mielipidekysymys vaan fakta, kuten

 vaikkapa kappaleiden massa ja painovoima. Kappaleiden massa ja painovoima ovat 

todellisia

 ominaisuuksia riippumatta siitä, onko kukaan mittaamassa niitä tai onko niitä kuvaavia

 mittayksiköitä tai yhtälöitä olemassa. Tämän takia liberaalit usein käyttävät sanontaa 

”ihmisoikeudet eivät ole mielipidekysymys”.

Tasa-arvon kyseenalaistamisen aiheuttamat reaktiot ovat niin raivokkaita, että filosofisen

teorian sijaan on parempi puhua pseudoteologisesta uskomuksesta. Kun joku kehtaa 

kyseenalaistaa opinkappaleen, monien ”uskovaisten” reaktio on verrannollinen muslimin

 pyhään vihaan Mohammed-pilakuvien piirtäjiä kohtaan."


"Nykyliberalismiin ja sen perustana olevaan tasa-arvoon uskomista voidaan tarkastella myös

 psykologisesta näkökulmasta. Liberalismiin uskominen on helppoa. Tasa-arvo ja 

ihmisoikeudet tarkoittavat, että tyypillisen liberaalin esimerkiksi turvapaikanhakijaa kohtaan 

tuntemat sääli ja empatia ovat objektiivisesti oikeita tunteita. Turvapaikanhakijan auttaminen, 

mikä tuottaa sääliä ja empatiaa kokevalle liberaalille mukavan lämpimän tunteen, on näin 

ollen myös objektiivisesti oikein. Tasa-arvon oikeutuksella ei tässä tapauksessa ole mitään

 tekemistä rationaalisuuden kanssa, vaikka monesti liberaalit kuvittelevatkin olevansa

 ”alkukantaisiin tunteisiin” vetoavien nationalistien yläpuolella.

Näin tuntevan olisi hyvin vaikea myöntää liberalismin olevan vain yksi arvojärjestelmä

 muiden joukossa, ja ihmisten välisen tasa-arvon olevan vain yksi monista metafyysisistä

 uskomuksista. Tällöin sortavien rakenteiden kaataminen ei ole yhtään sen oikeampaa tai

 rationaalisempaa kuin niiden pystyttäminen. Liberaalin kokemat säälin tunteet eivät ole sen

 oikeampia kuin rasistin tuntema inho."


"Läntisen sivilisaation ulkopuoliset kansakunnat kuten Kiina tai Intia eivät usko tasa-arvoon

tai ihmisoikeuksiin, vaikka ne virallisissa puheissaan joskus toisin väittävät. Ne ajavat 

häikäilemättömästi omaa etuaan, mikä on selvä kilpailuetu verrattuna lännen toimintaa

 rajoittavaan liberaaliin arvojärjestelmään. Moninapainen maailma on jo täällä, ja siinä

 selviytyäkseen läntisten kansakuntien täytyy olla vahvoja. Nousevilla kansakunnilla on tahto

 suuruuteen. Omien arvojensa heikentämältä länneltä tämä tahto puuttuu. Pienet uudistukset

 tehtyyn politiikkaan eivät valuvikaa korjaa. Tarvitaan politiikan taustalla olevan 

arvomaailman kokonaisvaltainen muutos."


"Poliittisessa retoriikassa esitetään usein väite, että tasa-arvosta luopuminen johtaa

väistämättä sosiaalidarvinismiin, leireihin ja kansanmurhaan. Mistään ei kuitenkaan 

voi päätellä, että näin kävisi. Kuten Jussi-Halla-aho kirjoittaa: ”Toisin kuin egalitaristit

 kuvittelevat, eriarvoisuudesta ei seuraa vähempiarvoisten kaasuttaminen, ellei

 kaasuttamiselle ole muuta pätevää syytä. Mielestäni olen arvokkaampi kuin

 metsäpolulla lojuva hiirenraato, mutta en minä sen takia revi raatoa palasiksi.” (8)

 Läntisessä aatehistoriassa nykyisenkaltainen tasa-arvo ja ihmisoikeudet ovat uusi

 keksintö, ja suurin osa lännen historiallisista saavutuksista tieteen, teknologian,

 taiteen ja filosofian aloilla on tehty erilaisen arvojärjestelmän vallitessa."


"Paluu kansalaisoikeuksiin olisi ennen kaikkea suuri filosofinen muutos, sillä samalla

hylättäisiin oppi universaalista ihmisarvosta ja siitä seuraavista universaaleista

 ihmisoikeuksista. Lainsäädäntöön sovellettaisiin oikeuspositivismia, jossa ei ole

 kansallisvaltion ylittäviä absoluuttisia periaatteita, jotka rajoittaisivat valtiovaltaa 

säätämästä lakeja. Tai ainakaan universaalit ihmisoikeudet eivät olisi tällainen tekijä."


"Yhdysvaltain Konfederaation varapresidentti Alexander Stephens sanoi (10) erään

 hulluuden muodon olevan oikeiden johtopäätösten tekeminen vääristä oletuksista.

Tämä kuvaa ytimekkäästi aikamme itsetuhoista tasa-arvo- ja 

ihmisoikeusfundamentalismia. Moraalinen uskomus tasa-arvosta johtaa 

vääristyneeseen tapaan tarkastella maailmaa. Lopputuloksena lännessä tehdään

politiikkaa, joka on puun kasaamista omaan rovioomme. Tarvitsemme vallitsevien

arvojen uudelleenarvioinnin; silloin länsi voi nousta uuteen kukoistukseen."



Selittääkö tämä artikkeli perussuomalaisten periaatteen "Suomi ensin"? Teksteistä saa 

vaikutelman, että ainakin osa puolueen edustajista suhtautuu tasa- ja ihmisarvoon

instrumentaalisesti. Ihmisen kapasiteetti ja kunnollisuus määrittävät hänen arvonsa. 

Tulkitsenkohan oikein?


Miten hallitusyhteistyö sujuu, jos yhden puolueen implisiittisenä tendenssinä on 

arvojärjestelmämme muuttaminen?


Vaikuttaa silti, että puolue ei aja suomalaisten saamien palvelujen mitoittamista ihmisten

tuottavuuden mukaan. 




Ei kommentteja: