Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

keskiviikko 20. joulukuuta 2017

Hyvä positio

Ensi vuoden alun ohjelma alkaa jäsentyä. Syksyllä hematologi suositteli, etten olisi kuukautta pidempää aikaa ulkomailla. Lisäksi minulta on syytä ottaa helmikuussa luuydinnäyte.

Tämä oli haastava tilanne, koska vaimollani on terveyteen liittyvä tarve olla vuoden kylmin aika lämpimämmillä leveysasteilla.

Asia on saatu yhdessä lääkärin ja hoitajien kanssa hyvään järjestykseen. Menemme vaimoni kanssa yhdessä Nizzaan. Minä tulen muutaman viikonkuluttua takaisin. Vaimoni on onnistunut saamaan kavereita, joten hänen ei tarvitse yksinään laulella etelässä. Minä käyn antamassa veri- ja luuydinnäytteen. Myöhemmin tapaan lääkärin. Muutaman viikon päästä palaan Nizzaan.

Voin samalla hoitaa pari muutakin asiaa ollessani Suomessa. Osallistun Kukkojen sukuseuran hallituksen kokoukseen.

Olen ollut syyskaudella kahdella ammattikorkeakoulun piirustuskurssilla ja kolmattakin aloitin. Viimeksi mainittu jatkuu, kun olen jo ulkomailla ja neljäskin alkaa. Olen miettinyt kahta vaihtoehtoa. Voin osallistua kolmoselle ja neloselle vaikkapa lukuvuonna 2018-2019. Voin myös suorittaa ne sovelletusti kevätlukukaudella. Opettaja suhtautuu asiaan hyvin joustavasti. Istuisin mielelläni mahdollisimman suurella osalla kurssien tapaamisista. On opettavaista kuulla palautetta paitsi omista tuotoksista myös muiden töistä. Tämä näkökulma puoltaa aikalisää.

Taidan jatkaa loputkin samaan syssyyn, kun olen päässyt vauhtiin. Olen saanut viitteitä siitä, että seuraavana lukuvuonna saattaisin mahdollisesti osallistua maalauskursseille. Niistä saisin kantoaaltoa maalaamisen jatkamiseen. Tämä on se toinen asia, jota voin hoitaa vierailullani Suomessa. Voin osallistua osaan neloskurssin istunnoista. Voin myös näyttää, mitä olen saanut aikaan Nizzassa.

Vaimoni on järjestää maaliskuussa toisaalla Provencessa taideviikon kirjoittajilleen ja muille kiinnostuneille. Olen siellä mukana. Kerron myöhemmin ohjelmasta.


Sain kantasolusiirteen viime vuoden kesäkuussa. Olen siis nyt puolitoistavuotias. Tässä kuussa oli aika saada lisää vauvarokotuksia. Helsingissä rokotukset annettiin hematologian poliklinikalla. Täällä käytäntö on toinen. Siirteen jälkeiset rokotukset annetaan omassa terveyskeskuksessa.

Sain eilen vihdoin aikaiseksi ottaa yhteyttä terveyskeskukseen. Puhelimitse se ei onnistunut. Nauha kertoi, että varausnumero on suljettu puoleksi tunniksi ruuhkan vuoksi. Tunnin puolikas vaikutti pitkältä. Yritin varata aikaan sairaanhoitajalle verkon avulla. Aikaisin tarjolla ollut aika oli nimipäivänäni eli 17. päivä tammikuuta. Lähdin paikan päälle.

Terveyskeskus on lähellä. Kävellen matkaan meni viitisen minuuttia. Jonottaa ei tarvinnut. Esitin asiani. Vakava sairaustaustani otettiin heti vakavasti. Sain rokotusajan tälle aamulle.

Ostimme illalla minulle lentoliput

Hain aamulla pneumokki- ja flunssarokotuksen. Tämä kävi kätevästi. Minulla on ollut lieviä flunssaoireita, mutta koska kuumetta ei ollut, homma voitiin hoitaa.

Kävimme vaimoni kanssa sitten Tyks:ssa tapaamassa hematologia ja hoitajia. Asiat ovat hyvässä jamassa. Helmikuun näytteenotot ja lääkärin tapaaminen sovittiin ajankohtiin, jolloin olen palannut Turkuun.

Hyvältä näyttää! Toipuminen edistyy ja lähikuukausien ohjelma on järjestetty.








Ei kommentteja: