Schendel ei ole tunnettu siten, että hänestä löytyisi helposti tietoja. Netissä on kuitenkin runsaasti kuvia hänen teoksistaan. Ammattimies tämä hollantilaisbelgialainen näyttää selvästi olleen. Hän on erikoistunut kuvaamaan valoa pimeässä ja siinä hän on hyvin taitava. Ehkä aiheistaankin johtuen häntä on vaikea olla pitämättä romantiikan edustajana. Hän eli impressionismin kynnykselle asti, mutta oli selvästi menneiden aikojen edustaja.
The Love Letter |
Rembrandtin chiaroscuro on jotenkin karskia verrattuna Schendelin tunnelmiin.
Chiaroschuro on erotettava sfumatosta, jolla tavoitellaan kolmiulotteisuutta häivyttämällä rajoja useilla päällekkäisillä värikerroksilla. Esimerkiksi Leonardo käytti tätä menetelmää. Tämäkin työväline on löytynyt Schendelin pakista.
Ilma- eli väriperspektiivi vaikuttaa etäisyyden kokemukseemme. Mitä kauempana kohde on, sitä sinertävämmältä ja vaaleammalta se näyttää. Sinisyys johtuu valon siroamisesta. Taiteilijamme on varmasti tuntenut ilmaperspektiivin.
Näiden keinojen sovittaminen toisiinsa on haastavaa. Jos halutaan korostaa valolla etualalla olevaa kohdetta, tausta tavallaan tummenee ja vaalenee samaan aikaan.
Schendel kuvaa värit hyvin realistisesti. Irrottelemisesta ei ole tietoakaan.
Market by candlelight, public domain |
Night Market, public domain |
Evening Market 1843, public domain |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti