Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

torstai 4. toukokuuta 2017

Kahden pankin välissä 2

Sumppu on lauennut tänään. Mitä lienee tapahtunut tätä ennen, otapa siitä selvää. Kerron miltä asia minusta näyttää.

Turun OP:sta ei ollut kuulunut mitään uutta. Täksi päiväksi oli sovittu tapaaminen Nordeassa. Kaksi asiaa, molemmat liittyivät asunnon vaihtoon. Halusin varmistaa, että myös panttiasia voidaan hoitaa tänään. En saanut ensin yhteyttä yhdyshenkilöömme, mutta erinäisten vaiheiden jälkeen se onnistui.

Minulle valkeni, että olemme pahassa pulassa. Olin ymmärtänyt, että vakuusasia hoidettaisiin tilapäisesti tilipantilla siten, että saamastamme kauppasummasta osa jäisi tilille turvaamaan Op:n saamisia lähipiirissämme. Minulle kerrottiin, ettei Nordea tee sellaisia. Pankin eivät hyväksy toistensa tilipantteja. Sanottiin, että asia on Osuuspankin ja meidän välinen.

Peruimme tapaamisen ja lopetimme puhelun. Olin ihmeissäni. Pitääkö meidän siis lainata jostakin muualta rahaa Osuuspankille vakuudeksi? Vakuusresurssimme eli asunto-osakkeemme ovat kuitenkin Nordeassa. Vai pitääkö läheistemme ja meidän raha-asiat olla samassa pankissa, jotta tällaiset asiat toimivat?

Päätin lähestyä taas Osuuspankkia. Kaivoin poikamme pankkiyhdyshenkilön nimen esiin ja yritin soittaa hänelle Op:n asiakaspalvelunumeron kautta. Hän oli varattu. Väsäsin hänelle sähköpostiviestin ja lähetin.  Aloin kirjoittaa asiasta tekstiviestiä pojalleni.

Puhelimeni soi. Turusta soitti se Op:n toimihenkilö, jonka kanssa olin sopinut toissapäivänä, että hän soittaa Nordean yhdyshenkilöllemme. Hän kertoi, että hänen yhteydenottoyrityksiinsä ei oltu vastattu Nordeasta. Osuuspankille jäädytetty tili Nordeassa kelpaisi. Kuulin jostakin kuittaamattomuusasiasta.

Soitin asuntomme ostajalle ja kerroin tilanteesta. Lupasin jatkaa taistelua. Hän kysyi, voisiko hän pyytää, että Osuuspankista otetaan meihin yhteyttä asiakkuuden merkeissä. Lupasin.

Mieleeni oli tullut pyytää apua aikaisemmalta Nordean yhdyshenkilöltämme. Hänen numeronsa ei osoittautunut olevan enää käytössä. Sain selville kaksineljäseiskasta, että hän on edelleen Nordean palveluksessa. Toimihenkilö oli avulias ja halusi yrittää selvittää asiaa omasta konttoristamme. Se ei onnistunut samalta istumalta.

Olin kuitenkin saanut selville yhdyshenkilömme esimiehen nimen ja kuullut, ettei hän ole enää paikalla tällä viikolla. Varamiehen nimeä minulle ei kerrottu.

Ajattelin, että esimies varmaan kuitenkin lukee sähköpostejaan. Lähetin hänelle viestin. Kirjoitin tunnukseksi "Saisimmeko apua?" Automaattivastaus kertoi kuka on hänen varamiehensä. Välitin viestin tällekin.

Sain hyvin nopeasti puhelun varamieheltä. Hän oli oikein mukava ja ystävällinen. Hän lupasi, että Osuuspankkiin oltaisiin yhteydessä ja asia hoidettiin. Hän oli vastannut myös viestiini. Kohta soitti toinen oikein lupsakka toimihenkilö, jonka kanssa asiasta keskusteltiin tarkemmin. Esimiehen varamies soitti minulle vielä uudestaan ja vahvisti, että asia hoituu.

Tuli hyvä mieli. Olin jo välillä epäillyt, onnistuuko kaupanteko ensi viikon perjantainakaan, jonne tilaisuus oli siirretty huomiselta. Kyllä se nyt onnistuu.

Oikea nimi käytännölle on ilmeisesti kuittaamattomuussitoumus. Nordea sitoutuu siihen, että saamastamme kauppahinnasta vakuustarvetta vastaava osa laitetaan erilliselle tilille ja lupaa olla kuittaamatta sitä muihin tarpeisiin.

Mietin johtuuko tapahtunut siitä, että en ole osannut käyttää oikeata termiä keskustellessani yhdyshenkilömme kanssa. Vai esittikö hän jotakin, mitä en ymmärtänyt? Minulle jäi sellainen käsitys, että meidän on hoidettava asia ilman Nordean mukanaoloa.

Kyseessä voi olla kyse inhimillisistä tekijöistä. Kiirekin on varmaan ollut. Tällaista sattuu.

Nordealaiset osoittivat, että heillä on kyky normalisoida ongelmatilanne nopeasti.

Osuuspankin Aleksanterinkadun konttorista on yritetty soittaa minulle ja sieltä on tullut minulle sähköpostiviesti. Enpä tiedä olemmeko kovin houkuttevia asiakkaita enää tässä vaiheessa, kun lapsemme ovat jo lentäneet maailmalle. Hyvä jos Nordea auttaa meitä edelleen pankkiasioissamme.

Olemme olleet oikeastaan saman pankin asiakkaina 80-luvulta lähtien. Pankin nimi on muuttunut muutaman kerran. Muistan aikaa, jolloin saatoin soittaa pankinjohtajalle, jos halusin järjestelyjä laina-asioihimme. Nyt on aika toinen.

Ei kommentteja: