Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

torstai 19. heinäkuuta 2018

Katastrofi peruttu?


Meillä on kaksi 1Storesta ostettua Lacie-levyasemaa, joilla olin suunnitellut hoitavani tiedostojen säilytyksen ja varmistuksen. Valitettavasti en ole koskaan saanut aikaiseksi kopioida tietoja myöskin toiseen niistä. Opin nyt asioita kantapään kautta.

Vein ulkoisen muistin huoltoon. Minulle ilmoitettiin sitten puhelimitse, että levyllä ei ole mitään. Kaveri lupasi kuitenkin mielenkiinnosta ja ilman eri veloitusta laittaa skannausohjelman tutkimaan levyä.

Hänellä oli tänään hyviä uutisia. Levystä löytyy runsaasti tavaraa. Hän kertoi samalla, että siinä olevaa varsinaista varmuuskopioaineistoa tuskin saadaan kuitenkaan pelastetuksi. Se ei ole ongelma, koska olen jo saanut ne palautetuksi uuteen koneeseeni. Muuta aineistoa on noin teran verran. Se koostuu kuvista ja videoista, jota olen siirtänyt levylle erikseen. Kaveri kertoi, että he voivat palauttaa kyseisen aineiston.

Vein tänään huoltofirmaan tyhjän levyn, jotta voivat tallentaa tiedostoni siihen turvaan.

Olen tässä samalla oppinut kaverilta, että maailman ulkoiset levyasemat ovat ilmeisesti luokattoman huonoa tavaraa. Ala on ollut niin kilpailtu, että myydään halvalla huonoa. Näin asian ymmärsin. Valmistajia ei oikeastaan ole kuin kaksi.

Applen omat ulkoiset muistiratkaisut ovat hirvittävän kalliita. Tiedä sitten, ovatko nekään laadukkaita. Jos haluaa itse läppäriin ison muistin, on varauduttava maksamaan paljon ja tilattava laite erikseen.

Videot vievät paljon tilaa. Tiedostojen siirtely ulkoiselle muistille ja takaisin on ikävää puuhaa. Vaikuttaa siltä, että markkinoilla on valtava aukko. Toivottavasti joku kehittää tarpeeseen luotettavan ratkaisun.

Näyttää siltä, että selviän säikähdyksellä. Jotakin olen ehkä menettänyt, mutta valtaosa on ilmeisesti tallella. Aineistoja on useilla ulkoisilla levyillä. Olin jo alkanut terästää itseäni suhtautumaan stoalaisesti mahdolliseen suureen menetykseen.

On varmaankin syytä kopioida kaikki aineistot yhteen tuoreeseen levyasemaan ja monistaa koko materiaali vielä yhteen tai kahteen muuhun.

Yritän ottaa opikseni.











Ei kommentteja: