Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

perjantai 31. heinäkuuta 2020

Positiivisuutta pinnistellen

Kävin marjassa. Positiivista:

  • oli hyvä sää
  • metsä oli kuiva
  • autoon ei oltu murtaudutta marjastusaikana
  • lompakko, avain ja kännykkä eivät hukkuneet
  • oli seuraa
  • sain olla luonnossa
  • ei ole paljoa perkaamista.
Olin tutkinut Google Mapsia löytääkseni hyviä marjastusmaastoja. On kätevää "ajaa teitä" streetviewin avulla ja tutkailla, millaista metsää on ympärillä. Olin löytänyt lupaavan näköistä maastoa. Sinne menimme. Metsässä olikin hyvin varpuja, mutta marjat oli poimittu tarkoin. 

Sain saaliiksi vajaan poimurillisen.
 



Missähän ne marjat ovat, joiden katsotaan jäävän metsiin? Turku on parin sadan tuhannen asukkaan keskittymä. Tuossa määrässä on niin paljon marjanpoimijoita, että helpot paikat on ympäristöstä koluttu tähän aikaan kesästä. Pitäisi kai vaivautua pidemmälle kuin runsaan 15 kilometrin päähän kotoa. 



12 kommenttia:

Heikki kirjoitti...

Joo, useita kymmeniä ellei satoja pitää ajaa... marjojen "perässä"

Heikki Honkala kirjoitti...

Niinpä kaima. Hassua jos bensakulu on saaliin arvoa suurempi.

Heikki kirjoitti...

Juuri niin, pidemmän matkan hyöty pitää huomioida, itse tein tuollaisen pidemmän ajomatkan ja perillä olin teltassa kaksi yötä, silloin matkakulujen jälkeenkin homma kannattaa. Sillä tavoin olen tehnyt jo useamman vuoden ajan... Totta puhuit myös suomalaisten innokkuudesta mennä metsään, aika lailla oli kerätty minunkin vanhassa paikassa...

Rainer Kukko kirjoitti...

Positiivista: 1. Olen elossa 2. Minulla on katto pään päällä.3. Pystyn kävelemään 4. Pystyn lukemaan. 5.Olen syntynyt Suomeen,jossa hyvä terveydenhoito 6. Minulla on ruokaa.7. Minulla on lähiomaisia 8. Minulla on terveys jollain tavalla.

Heikki Honkala kirjoitti...

Vau kaima! Sinä oletkin todellinen poimija, kun oikein yövytkin metsässä. Noin saa hyötysyuhteenkin paremmaksi.

Heikki Honkala kirjoitti...

Rainer, tässä jatkoa: 9. Aurinko nousee joka aamu. 10. Kuu on olemassa, koska ilman sitä emme olisi täällä. 11. Suomessa puhutaan suomea. 12. Osaan suomea. 13. On ilmaa riittävästi hengitettäväksi 14. Taivas ei todennäköisesti putoa päähäni. 15. Suomessa ei ole tornaadoja eikä rajuja maanjäristyksiä. 16. Suomi ei ole sodassa.

Anonyymi kirjoitti...

Torilta voi ostaa marjoja. Pyytää vain täyttämään ämpärin.

Heikki kirjoitti...

Toreilla kyllä, mutta hintapyynnöt vaihtelevat paljon, thaipoimijat taitavat pyytää eniten, kävelykadulla thai-hp jopa tupla suomalaisiin verrattuna. Onko ahneus iskenyt...? Hinnat alemmat siellä missä eniten tarjontaa. Naantalin torilla thai pyytää 5 kg laatikollisesta 38€, Turun torilla suomalainen 25€.

Heikki kirjoitti...

Torilla näppärät myyjät koettavat hämätä kiloilla, laatikollisilla ja litroilla. Laskin itselle turvaksi seuraavan taulukon, kun litra mustikoita painaa 700g.

5 kg = 7 litraa (laatikollinen tyypillisesti)
7 kg = 10 litraa
10 kg = 14 litraa
14 kg = 20 litraa.

Heikki Honkala kirjoitti...

Kun/jos on itse poiminut, voi miettiä, millä hinnalla myisi torilla.

Heikki kirjoitti...

Minä en myisi keräämiäni mustikoita torilla mistään hinnasta. Mutta jo toisen kerran (elämäni aikana) toimin itseäni vastaan siinä, että ostin thaipoimijoiden keräämiä mustikoita, nyt hintaan 30 €/ laatikko eli 7,5 litraa. Jotku "thait" pyytävät laatikollisesta puhdistettua mustikkaa jopa 38€. Kun ostin kerralla 20 litraa sain tuolla hinnalla.

Heikki Honkala kirjoitti...

Pakastemustikoita taitaa saada halvemmalla, mutta ovat varmaan jotenkin vetisempiä.