Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

torstai 8. lokakuuta 2020

Olen huipulla - nyt pitää nauttia!

Olen yhdestä kohdasta terve. Toki monesta muustakin, mutta tämä ei ole aina ollut kunnossa. 

On normaalia järjen käyttöä tarkistaa kotoa lähtiessään, ettei hella jää päälle ja että hanat ovat kiinni. Minulle riittää nyt tämä. Olen jopa hieman turhautunut, että pitääkö näitäkin tarkistaa. Tällainen kyllästymisen tunne on minulle unelman täyttymys. Olen huipulla. Luulen, että minun ei kohta edes tarvitse nähdä hanoja. Riittää, että en kuule veden kohinaa. 

Jos luopuisin lähtötarkistuksista kokonaan, syyllistyisin huolimattomuuteen, koska olen hajamielinen. Levy voisi jäädä päälle. Tätä pidemmälle ei kannata pyrkiä. 

Rajatulla alalla ocd-pitoisuuteni on nolla. Toimin juuri niin kuin minun pitääkin toimia. Minulla ei ole ongelmia suihkussa käynnin suhteen, mutta jollakulla voi mennä mainittuun toimeen neljä tuntia. Tämä vertailun vuoksi. Ocd voi siis olla tosi paha. 

Yksi oc-häiriön hoitomuoto on ongelman hyväksyminen omaksi ominaisuudekseen. Asia on osa minua. Olen tuonut vaivani julkiseksi kirjoittamalla siitä kahdessa blogissani. Tunnen olevani vahvoilla. 


Ocd on obsessive-compulsive disorder eli pakko-oireinen häiriö. 


2 kommenttia:

Rainer Kukko kirjoitti...

GAD eli Generalized anxiety disorder on myös ikävä vitsaus.

Heikki Honkala kirjoitti...

Eli huolestujatyyppi ilmeisesti. Tuttu juttu. En itse onneksi pode.