Soitin tänään Humaliston Apteekkiin. Minulle kerrottiin, että apteekista saatava englanninkielinen seloste on matkaa varten, mutta se ei ole lääkärinmääräys. Ilmeisesti siitä voitaisiin olla kiinnostuneita turvatarkastuksissa tai tulliasemilla.
Soitin taas hemapolille Turkuun ja koin jotakin, mitä en ole ennen kokenut potilasurallani. Puhelimeen vastasi eri siirrehoitaja kuin eilen. Kerroin ongelmani. Hoitaja sanoi, että minun olisi pitänyt selvittää piikityksen hoitaminen ennen matkaani ja ettei hän pysty "näillä resursseilla" auttamaan. Hän lupasi kuitenkin välittää tiedon soitostani eiliselle hoitajalle, joka oli varattuna.
Olin niin pöyristynyt, että päätin tehdä valituksen.
Soitin lääkärille, jota minulle oli suositeltu apteekissa, ja joka on mainittu myös tämän asuntomme tietokansiossa. Kuulin taas vain nauhoituksen, jota en ymmärtänyt.
Löysin Google Mapsin avulla toisen lääkärin ja tämän luvattiin puhuvan englantia. Tähän numeroon myös vastattiin. Hoitaja tai sihteeri ei ensin puhunut englantia, mutta lopuksi puhui ihan hyvin. Sain ajan huomiseksi varttia vaille kahdeksi.
Lähdin lenkille.
Soitin uudestaan hemapolille ja tällä kertaa vastasi sairaanhoitaja Mattinen, jonka kanssa eilen puhuin, ja aurinko alkoi paistaa. Hän kysyi miten minulle oli käynyt ja kertoi, että lääkäri laittaa Omakantaan englanninkielisen tiedon lääkkeestäni virallisessa muodossa. Sovimme, että näytän sen huomenna lääkärille. Jos se ei riitä, saan sen postitse paperilla. Hematologi ei ollut pitänyt oireitani sellaisina, että piikitysväliä tarvitsee nopeuttaa, joten mukanani olevat kolme annosta riittävät tälle matkalle. Jotenkin vaikutti siltä, että aamuinen hoitaja ei olisi kertonut hänelle soitostani.
Nyt olin jo leppynyt. En teekään valitusta. Tämänkertainen hoittaja oli niin lämminsydäminen ja mukava.
Englanninkielistä tietoa ei näy vielä Omakannassa. Soitan huomenna, jos sitä ei ala näkyä ennen lääkäriaikaa.
1 kommentti:
Ihan perusturkulainen vastaus hoitajalta. Ei sen kummempaa. ☺
Lähetä kommentti