Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

tiistai 11. syyskuuta 2018

Petrus van Schendel näyttää miten valoa maalataan

Eräs FB-kaverini reagoi eiliseen postaukseeni ja kehotti minua kirjoittamaan Petrus van Schendelista (1806-1870) valon maalarina. Kiitos Markus, teen työtä pyydettyä.

Schendel ei ole tunnettu siten, että hänestä löytyisi helposti tietoja. Netissä on kuitenkin runsaasti kuvia hänen teoksistaan. Ammattimies tämä hollantilaisbelgialainen näyttää selvästi olleen. Hän on erikoistunut kuvaamaan valoa pimeässä ja siinä hän on hyvin taitava. Ehkä aiheistaankin johtuen häntä on vaikea olla pitämättä romantiikan edustajana. Hän eli impressionismin kynnykselle asti, mutta oli selvästi menneiden aikojen edustaja.

The Love Letter
Schendel käytti chiaroscuroa ja kulki siten vankasti Caravaggion ja Rembrandtin jalanjäljissä. Teoksen oleelliset kohdat näytetään kirkkaassa valossa, mutta muut alueet häipyvät asteittain hämärään ja pimeään. Valon suunta näkyy selkeästi, Schendelillä yleensä myös valon lähde.

Rembrandtin chiaroscuro on jotenkin karskia verrattuna Schendelin tunnelmiin.

Chiaroschuro on erotettava sfumatosta, jolla tavoitellaan kolmiulotteisuutta häivyttämällä rajoja useilla päällekkäisillä värikerroksilla. Esimerkiksi Leonardo käytti tätä menetelmää. Tämäkin työväline on löytynyt Schendelin pakista.

Ilma- eli väriperspektiivi vaikuttaa etäisyyden kokemukseemme. Mitä kauempana kohde on, sitä sinertävämmältä ja vaaleammalta se näyttää. Sinisyys johtuu valon siroamisesta. Taiteilijamme on varmasti tuntenut ilmaperspektiivin.

Näiden keinojen sovittaminen toisiinsa on haastavaa. Jos halutaan korostaa valolla etualalla olevaa kohdetta, tausta tavallaan tummenee ja vaalenee samaan aikaan.

Schendel kuvaa värit hyvin realistisesti. Irrottelemisesta ei ole tietoakaan.

Market by candlelight,
public domain
Schendelin maalaukset ovat tunnelmaltaan hyvin levollisia. Ne välittävät kuitenkin voimakkaan kokemuksen ajasta ennen sähkövalon yleistymistä. Hämyisyys ikäänkuin pehmentää äänetkin, jotka vilahtelevat maalauksissa hahmojen lailla. Yllä olevan maalauksen leppeyttä jännittää hieman etualalla olevan hahmon silmien epäsymmetrisyys.

Night Market,
public domain
Erikoista, että joku on jaksanut maalata noin paljon pimeää. Tyyli on luultavasti ollut kyseisen taiteilijan tavaramerkki. Schendel toistaa itseään kuten Kuutti Lavonen tai Rafael Wardi nykyään. Ammattimiehiä hekin.

Evening Market 1843,
public domain
Täällä lisää Schendelin teoksia.

Ei kommentteja: