Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

maanantai 1. lokakuuta 2018

Saa nähdä miten äijän käy

Taas minun on mentävä epämukavuusalueelleni. En välittäisi, mutta muu ei auta.

Minulle on selvinnyt viime aikoina, että lähes kaikki ulkoiset levyasemat ovat äärimmäisen epäluotettavia. Olen maksanut satasia siitä, että ammattilaiset ovat kaivaneet purkeistani dataa turvaan.

Kaikkien tiedostojen on syytä olla tallennettuna monelle tietovälineelle. Jos säilyvyyden haluaa varmistaa perinpohjaisesti, yhden sarjan olisi syytä olla fyysisesti toisaalla, koska tulipalo voi tuhota kerralla kaiken. Lisäksi ne kannattaisi kopioida pilveen.

Vuosia sitten olin mielestäni kai nokkela, kun ostin levyaseman, jota käytetään internetin kautta. Ajattelin voivani kytkeä sen työpaikallani työnantajan verkkoon. Siihen en kuitenkaan saanut lupaa. Kytkin sen verkkoon kotona.

On ehtinyt kulua monia vuosia siitä, kun käytin viimeksi kyseistä levyasemaa. Siellä se surrasi yksinään modemin lähettyvillä olohuoneessamme. Sen muistan, että siinä on paljon tavaraa.

En muista juuri mitään siitä, miten kyseiseen purkkiin oltiin yhteydessä. Modemi on vaihtunut, samoin operaattori. Olemme muuttaneet.

Laitteen valmistaja on Buffalo. Löysin heidän sivuiltaan Suomen tukinumeron. Soitin, englantia puhuttiin. Minua neuvottiin avuliaasti, mutta en ymmärtänyt jargonista paljoakaan. Asiakaspalvelija lupasi ystävällisesti lähettää ohjeet sähköpostiini parin minuutin sisällä. Annoin osoitteeni.

Viestiä ei kuulunut. Arvelin, että eivät olleet saanet osoitettani oikein ylös. Löysin jonkin sähköpostiosoitteen Buffaloon ja laitoin siihen viestin. Sain alla olevan viestin Marylta, jonka kanssa olin mahdollisesti jutellut edellisenä päivänä.

Olen kohtuullisen tottunut englannin kielen käyttäjä, mutta tuosta tekstistä en ymmärrä paljoakaan.

En varmaan näe sitä päivää, jolloin tietotekniikka toimii kuin junan vessa.

On tartuttava härkää sarvista. Kuinkahan matadorin käy?

Dear Heikki,
Thank you again for contacting the Buffalo Helpdesk and apologies for the mistake made with your email address.
As we discussed on our call please go to out downloads page, enter LS-XL as the model and under the Utilities section download NAS Navigator for MAC.
Once this program is installed it will scan the network and detect the Buffalo LinkStation (you should then be able to access your data by double-clicking on the icon of the LinkStation).
For the remote access feature to continue working with the new router a port forwarding rule needs to be created on the router.
To see which port number you selected to use please do this:
- Log onto the settings page of the LinkStation by right-clicking on the icon of the LinkStation in NAS Navigator and select Settings.
- A web browser will launch with a Buffalo logon page. The username is admin and default password is password.
- Once logged in go to Extensions > Web Access > Advanced settings.
- Select "Configure UPnP (Automatic firewall)" to Enable and save.
If this saves successfully there is no need to open a port in the router as this has been done automatically with UPnP
If instead you see a UPnP error then set  "Configure UPnP (Automatic firewall)" to disable, enter 9000 as the internal and external port and save.
A port forwarding rule for port 9000, protocol TCP, then needs to be opened on the new router and forwarded to the LinkStation (please refer to router support for how to open a port) 
If you have any additional issues or feedback please do not hesitate to contact us again
Regards,
Mary
Buffalo Technology Helpdesk

Ei kommentteja: