Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

perjantai 23. marraskuuta 2018

Aaaargh!


Olen pieni kirppu suurten digijättiläisten armoilla.

Minulla on ollut kolme digilaitteisiin liittyvää ongelmaa, joista kaksi on yhä jäljellä. Läppärini (Macbook) ehdotti jokin aika sitten, että päivittäisin sen uuteen käyttöjärjestelmä Mojaveen. Minä suostuin.

Kaikki kolme ongelmaa johtuvat luultavasti mainitusta päivityksestä.

  1. Kun avasin sähköpostini (iCloud), ei yhtään saamaani tai lähettämääni viestiä tullut näkyviin. Vaimoni läppärillä ohjelma toimi kuten pitikin. 
  2. En saa kuviani siirretyksi Honor 9 -luuristani (Android) Macbookiini. 
  3. Asiantuntijatuen avulla saatu yhteys verkon kautta käytettävään ulkoiseen muistiini lakkasi toimimasta.
Soitin tänään Apple-tukeen. 

Yhteyden saaminen sähköpostiini vaati ensin iCloudin salasanan, sitten läppärini salasanan. Se vaati lisäksi toisen Apple-laitteeni salasanaa. Järjestelmä väitti sen olevan saman niminen kuin tämä uudenkarhea Macbookini. Minulla ei ole toista toimivaa Apple-laitetta.

Mieleeni ei ollut tullut, että kyseessä on epäkuntoinen edellinen Macbookini, se jonka näppäimistölle kaatui vettä. Tarvittiin siis salasana laitteeseen, jonka olin ottanut käyttöön monta vuotta sitten. Sanaa ei löytynyt viimeisestä eikä sitä edellisestä muistivihostani. Onneksi näitäkin edeltävä oli tallella. 

Sähköpostini saatiin kuntoon. 

Saankohan koskaan siirretyksi kuvia kännykästäni läppäriini suoraan? Yhteyttä ei saatu kuntoon. Tukihenkilön mukaan ongelma johtuu siitä, että puhelimen käyttöjärjestelmä ei toimi Mojaven kanssa. Ongelma poistuu, jos Google (tai joku sen yhteiskumppaneista) joskus rakentaa yhteyden Mojaveen. Kännykkäni päivittää itsensä automaattisesti, joten sen käyttöjärjestelmän liian vanhasta versiosta ei voi olla kyse. Olen tässä asiassa vaimoni läppärin varassa.

Yritin aikaisemmin muodostaa langattomanyhteyden kännykän ja läppärin välille, mutta ilman onnea.

Tukihenkilö ei osannut auttaa ulkoisen muistin suhteen mitenkään. 

Miksi ei digimaailma ole vielä yhteensopiva, kun  Natokin kuulemma on? 

Ajatelkaapa, että jonakin päivänä voi olla lukemattomia erilaisin käyttöjärjestelmin varustettuja tekoälyrobotteja, joiden pitäisi pystyä yhteistyöhön. 






2 kommenttia:

Riitta kirjoitti...

Hei!

Mojave on minulle tuntematon käyttöjärjestelmä. Onko sekin Applen? Minulla on noin 10 v vanha Mac-läppäri ja siinä on OS Sierra-käyttöjärjestelmä. Tykkään kovasti siitä, että iCloudissa on kaikki yhdessä paikassa - myös iPadin ja iPhonen sisältö. Macissa ja iPadissa käytän Safari-selainta. Sen kanssa on muutaman kerran tullut ongelma, jos vaikka jonkin pankin tietojärjestelmä ei hyväksy Safaria. Silloin käytän Firefoxia selaimena.

Minusta on oikein hauska lukea blogejasi, koska sairaushistoriani on pitkälti samanlainen. Samoin nuo uniongelmat tuntuvat olevan samanlaiset. Kun yrittää saada unenpäästä kiinni, ajatukset pyörivät päivän tapahtumissa ja tulevissa suunnitelmissa.

Lisäksi harrastan myös maalausta. Olin aiempina vuosina usein 1-2 viikon matkoilla Nizzassa ja tykkäsin maalata siellä. Nyt matkustan usein Espanjan Alicanteen, jossa poikani ja miniäni asuvat. Olen onnellinen mummi heidän pienelle Ella-tytölleen. Lähden joulukuun ajaksi sinne tarkoituksena tutustua paremmin häneen. Olen nähnyt Ellan vain kerran heinäkuussa, nyt hän on jo puolivotias.

Hyvää syksyn jatkoa toivottaen,
Riitta

Heikki Honkala kirjoitti...

Kiito viestistäsi Riitta! Joo, Mojave on Macbookin tuorein (kai) käyttöjärjestelmä. Sinulla on hyvä combo, kun kolme laitetta soittaa yhteen. Minun kännykkäni on android eikä padia minulla ole. Käytän mieluiten näppäimistöä. Safaria minäkin käytän, eikä ole juuri ollut ongelmia sen suhteen.

Mukavaa, että pidät jutuistani. Kiitos, että seuraat!

Meillä näyttää olevan monia yhdistäviä asioita. Minäkin olen taas päässyt vauhtiin maalaamisessa.

Meidän nuorimmainen, kesällä syntynyt lapsenlapsemme on erityisesti mielessäni, koska hän hänellä oli jo syntyessään vakava terveysongelma. Lääkäreiden ansiosta hän on hengissä.

Mekin lähdemme piakkoin taas Nizzaan.

Oikein hyvää joulua sinulle, mukavaa oloa Alicantessa ja onnellista uutta vuotta!