Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

torstai 21. lokakuuta 2021

Tykkäyspeukutus terveyskeskukselle!


Oikea pottuvarpaani on tulehtunut kärjestä. Kynsi on paksu, ihoon on tullut reikä ja pöpöt ovat luikkineet sisään.

Soitin tiistaina aamupäivällä terveyskeskusten varauspalveluun. Valitsin takaisinsoittonäppylän ja iltapäivällä sain puhelun. Samalle päivälle ei ollut enää vapaita aikoja. Hoitaja ehdotti, että soittaisin seuraavana aamuna varausnumeroon ja valitsisin taas takaisinsoiton. Näin lääkäriaika voisi onnistua samalle päivälle. Lupasin soittaa.

En kuitenkaan soittanut, koska meillä oli tiedossa vipinää läheisten kanssa keskiviikolle. Ajattelin pirauttaa torstaiaamuna. 

Yllättäen sainkin keskiviikkona puhelun hoitajalta. Hän kysyi olenko soittanut. Kerroin tilanteen. Hän sanoi sitten, että minulle on varattu torstaiksi aika omalääkärille.

Minusta tämä oli erinomaista palvelua. Vaimoni mielestä tässä toimittiin nopeasti, koska minulla on leukemiatausta. 

Kävin tänään tapaamassa omalääkäriäni Keskustan terveysasemalla. Sain häneltä apua sekä oireiden että niiden syyn hoitamiseen. Tulehdus pitää hoitaa antibiooteilla. Lääkäri ehdotti suun kautta otettavaa, jota piti antibioottivoidetta tehokkaampana. Kerroin, että olen äskettäin syönyt antibioottikuurin sappirakon poistamisen vuoksi. Hänellä oli heti ratkaisu. Hän antoi reseptin molempiin vaihtoehtoihin. Käytän ensin voidetta ja jos se ei tehoa, haen apteekista tehokkaampaa tavaraa. 

Ongelman syy voi olla sieni. Sain myös reseptin lääkkeeseen, jolla tämä yritetään karkottaa. Hoito kestää 9-12 kuukautta. 

Kysyin lääkäriltä vaikuttiko leukemiataustani siihen, että pääsin näin nopeasti hoitoon. Syy oli kuitenkin ollut se, että aikaa varaavalle hoitajalle oli syntynyt mielikuva vakavammasta tulehduksesta. 

Lääkärini on pätevä, nopea, paneutuva ja ystävällinen. Lisäksi hänen puheilleen tuntuu kokemuksieni mukaan pääsevän kohtuullisen nopeasti. 

Mitä muuta voisi toivoa kunnalliselta terveydenhoidolta. 



Ei kommentteja: