Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

perjantai 25. marraskuuta 2016

Ihmeellinen maailma

Suomi on ihana maa. Ajatella, että tällaisessa hienossa hyvinvointivaltiossa on sellainenkin palvelu kuin Celia.

Celialla on noin 40.000 äänikirjaa ja palvelu on tarkoitettu niille, joilla on syystä tai toisesta vaikeuksia lukemisessa. Kerroin jo että, kortisoni syö näköäni, toivottavasti tilapäisesti. Minulla on luullakseni muutoinkin huonontunut kyky lukea muussa valossa kuin kesäpäivän auringossa. Se ikä.

Menin Celian sivuille ja kappas, näkyviin ilmestyi Chat-palvelija. Varmistin, että joo, minulla on oikeus käyttää Celian palveluja. Lähin kirjasto on Itis, josta voin saada käyttäjätunnuksen. Selvisi, että Macbookiin ei voi asentaa tarvittavaa apuohjelmaa, mutta käytössäni olevaan kännykkään (Apple S4) sen saa.

Menen varmaan vielä tänään Itikseen. Tiedä vaikka Piketty löytyisi äänenä. Minulla tosin on ongelma. Kännykkä huutaa tunnusta ja salasanaa ennen kuin suostuu asennukseen. Ne olen merkinnyt vanhaan suttuiseen kalenteriini, joka minun pitäisi löytää. Ei maailma ihan täydellinen ole. Jos Piketty on tarjolla äänenä, en voi tehdä kuunnellessani alleviivauksia, joita vetelen hankkimaani eepokseen. Muistiinpanojen tekeminen voi olla vaivalloista. Sitäpaitsi ne hukkuvat.

Jos pääsen matkaan, voin hyödyntää toistakin oivallista palvelua. Olen saanut sähköpostiini tiedon, että varaamani Montaignen esseitä I odottaa Hertsikan kirjastossa.

Voin myös poiketa Hertassa ostamassa nauriita, jotka ovat herkkuani. Ostin eilen vahingossa lanttuja.

Soitin Verkkokauppaan kysyäkseni Macbookin ruudun suojaksi asetettavaa sivivalosuojaa. Sellaista ei ollut, mutta soitto oli muutoin napakymppi. Kaveri kertoi, että guuglaamalla flux löydän sivuston, josta voin ladata samannimisen ohjelman, joka suodattaa sinivaloa. Ajankin voi säätää niin, että toimii automaattisesti.

Latasin Fluxin ja kuvake näkyy läppärini launchpadilla (kukahan keksisi tuolle suomennoksen?), mutta ohjelma ei käynnisty. Kai minun on soitettava Applen tukeen ja tehtävä sopimus tuen saamisesta. Voi olla, että neuvovat ilman sitäkin.

Olen kirjoittanut tänään keskeneräistä novellia ja puuhaillut kaikenlaista. Aika tuntuu olevan kortilla vaikka sitä on. Tekstasin vaimolle Tukholmaan ja kehoitin häntä ottamaan tuolinreunoista kiinni ennen kuin lukee seuraavan. Jatkoin että minulla voi olla vähän vauhtia.

Tutkin netistä tietoja tarjotusta Elektroluxista. Kone on ehkä hyvä, mutta siinä on meille tarpeettomia hienouksia. Kone kuulemma "optimoi valitun pesuohjelman jokaisen vaiheen pyykin määrän ja laadun mukaan."

Minun pitäisi selvittää Gigantin korvauskonevaihtoehdot. Valitettavasti olen hukannut saamani sähköpostiviestin. En löytänyt sitä roskapöntöstäkään. Syökö iCloud viestejä?

Katsoin Gigantin yhteystietoja netistä. Huomasin, että puhelu maksaa 8,8 senttiä minuutilta. Ei tuo hirmuista ole, mutta tietääkseni työsuhdeluurillani ei saa soittaa maksullisiin palveluihin. Sitten Muistin sopineeni, että maksan sairausaikani puhelut myöhemmin työnantajalleni. Potilaana ollessani minulla ei ole tuloja, joista työnantaja voisi pidättää edun arvoon kohdistuvan veron. Olen kuitenkin saanut pitää luurin käytössäni.

Puhelu meni johonkin Gigantin keskuspalveluun. Jätin soittopyynnön Itiksen yhteyshenkilölle. Sanottiin että voi mennä maanantaihin, koska nyt on Black Friday. Ei tässä hätiä. On minulla jossakin myymälän numerokin.

Soitin DNA:n tukeen ja pyysin katsomaan, onko yhteydessämme jotakin vikaa, kun tökkii. Kertoi ettemme ole buutannut yhteyttämme yli 90 päivään. Se voisi auttaa. Täytyy irroittaa modemin sähköjohto vähäksi aikaa. Meillä on 350 megan yhteys. Nyt on tarjolla giganen vaihtoehto. Ei ole edes paljon kalliimpi. Pitäisi vuokrata myös uusi modemi, mutta kokonaisuus on vain noin kympin tyyriimpi kuin nykyinen. Hm.

Sanoin DNA:n kaverille tekeväni henkilökohtaisen kysymyksen. Kysyin onko hänellä yhteyksiä Jyväskylään. Oli. Tunnistin jostakin lauseesta tutun nuotin. Terveisiä seinänaapurille!

Olen aikonut kaivaa tänään akvarellivehkeitä esiin. Tämä päivä pullistelee hyviä aikomuksia. Näinköhän tässä mihinkään Itikseen päästään.

Reissu Suomenselälle ei toteutunut. Lankomies ajaa viikonloppuisin Helsingin seudulta Kinnulaan ja takaisin joten vierailu järjestyy, kun ajankohta on soviteltu.

Olen sovittanut Halosen housuja. Lahkeiden pituudet ovat sopivat.

Löytyisiköhän se kalenteri jostakin.




2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Katsopa näkyykö Macbookisi ruudun yläreunassa fluxin ikoni? Se siis voi olla jo päällä? Flux säätää ruudun väriä liukuvasti kellonajan mukaan, niin että muutosta ei edes tahdo huomata. Illalla ruutu on jo huomattavan keltainen. Flux tosiaan tekee tuon sinisen värin poiston paljon paremmin kuin näyttöön asennettavat suodattimet. Tiesitkö muuten että iPhone versiosta 5s alkaen on sisäänrakennettuna sama toiminto. Eli sinistä väriä vähennetään iltaa kohden (toimintoa kutsutaan nimellä Night Shift).

Heikki Honkala kirjoitti...

No sieltähän se löytyi. Huomasin myöhään, että ruudun väri oli tosiaan muuttunut. Oli kovin punainen. Vaihtuu näköjään pikkuhiljaa. Oli asentunut taloksi koneeseeni.Mukavaa kun viestitit. Kiitos. Kännykkäni on iPhone 4S, mutta en sitä juuri iltaisin räpläile.