Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

tiistai 19. syyskuuta 2017

Miellyttävä yllätys

Minulla oli ongelma, jota ei sitten ollutkaan. Minulla on käytössäni HUS:n omistama CPAP-laite todetun uniapneani vuoksi. Tällaisia vaivoja hoidetaan HUS:n iho- ja allergiasairaalan unipoliklinikalla.

Kysyin taannoin puhelimitse, mitä tapahtuu, jos/kun muutamme. Minulle neuvottiin, että voin ottaa laitteen mukaan, mutta minun pitää ilmoittaa uusi osoite.

Olen yrittänyt tehdä työtä käskettyä. Hankaluus on siinä, että asian voi hoitaa puhelimitse vain klo 12.30-13.30 maanantaista perjantaihin. Noin rajattu aika lipsahtaa helposti ohi. Yritin eilen soittaa monta monituista kertaa. Puhelin oli jatkuvasti varattu eikä jonottaa voinut. Puoli kahdelta alkoi pyöriä nauha.

Mietin toki, että osoite on mahdollisesti jo päivittynyt myös unipoliklinikalle, koska hematologian poliklinikalla on mielestäni uudet tiedot.

En löytänyt sähköpostiosoitetta, jolla olisin voinut panna asian päiväjärjestykseen. Jos olisin muistanut jonkun nimen osastolta, olisin toki osannut viestin lähettää. En löytänyt nimiä verkostakaan. Olin jo aikaisemmin tiedustellut sähköpostiosoitetta tähän tarkoitukseen HUS:n vaihteesta, mutta ilman onnea.

Mieleeni tuli, että voisin ilmoittaa nimen palautetoiminnon avulla. Sairaalan sivuilta löytyi siihen mahdollisuus. Annoin uuden osoitteeni, ja pyysin kuittaamaan sähköpostiin, kun osoite on muutettu järjestelmään. Ehdotin samalla, että verkkoon tulisi mahdollisuus hoitaa tällainen.

Yllätyksekseni sain nopeasti samana päivänä ystävällisen ja perusteellisen viestin keuhkosairauksien ylilääkäriltä. Hän kertoi osoitteen jo päivittyneen väestörekisterin kautta, koska olemme tehneet muuttoilmoituksen. Tämä olikin käynyt mielessäni, mutta halusin varmistaa asian. Digiloikalle hymähdellään, ja itsekin siihen syyllistyn, mutta asioissa on puolensa.

Kuulin, että HUS:n tietohallinto ohjeistaa olemaan käyttämättä sähköpostia potilastietojen välittämiseen. Aivan aiheesta, uskon. Tosin unipoliklinikan osastosihteerin yhteystiedot olisivat olleet löydettävissä. Tilanne on kuitenkin muuttumassa parempaan suuntaan. Virtuaalisairaala/terveyskylä on kehitteillä.

Ylilääkäri kertoi kirjaavansa asian Turkuun keuhkoyksikköön lähteviin potilasteksteihini.

On hienoa, että julkisen sektorin sairaalalla on näin aktiivinen palvelujen laadun toiminnallisen ulottuvuuden kehittämisote. Siitä olen ennestään vakuuttunut, että lääketieteellisesti erikoissairaanhoito on korkeatasoista.

Olen aiemmin huomannut, että Meikun iho- ja allergiasairaalan prosesseja kehitetään ennakkoluulottomasti. Olen saanut joskus kutsuja kyseiseen sairaalaan näyttämään CPAP-laitettani. Puhkukoneen tarkistaminen on organisoitu tapahtumaan sairaalan neuvonnassa. Rutiiniasian hoitamiseen ei minusta tarvitakaan alan koulutusta saaneita toimihenkilöitä. Tämä on varmaan sitä "toisin tekemistä" kustannuksien säästämiseksi.

Erikoissairaaloiden välisessä tietojenvaihdossa lienee vielä kuitenkin kehittämistä. Meilahden hemapoli on kirjannut minulle verikokeen Tykslabiin huomiselle. Soitin siirrehoitajalle ja kysyin, tarvitseeko minun vaivautua, koska minut on kutsuttu lähiaikoina valvontakäynneille Tyksin Kantasairaalaan. Kehotettiin käymään. Kysyin ovatko Meikun hemapolilla saaneet tietoja näistä Turun toimista. Eivät ole.

Erikoissairaanhoito on Suomessa erittäin laadukasta. Kehittämisen täytyy kuitenkin jatkua ja niin näyttää tapahtuvan.




Ei kommentteja: