Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

tiistai 12. syyskuuta 2017

Väsymyksen anatomia

Yritän eritellä oman väsymykseni luonnetta. Koin olevani väsynyt noustuani jalkeille tänään. Päätin olla jäämättä makaamaan tuntemuksiini ja aloin hoitaa askareita. Sain erään keskeneräisen asian hoidetuksi. Kävin kävellen kirjastossa.

Maalauspöytä
Nytkin väsyttää, mutta olen kuitenkin kyennyt olemaan hieman toimelias. En ole varma, että aivan pelkkä lepääminen auttaa.

Koen jaksavani hoitaa arkisia asioita, mutta tunnen, etteivät aivoni jaksa vääntää. Paneutuminen mutkikkaisiin asioihin tuntuu vaikealta. Tänään valmiiksi saamani askare on vienyt valtavasti aikaa asian merkitykseen nähden. Kun aivot eivät jaksa ajatella rennosti, asian hoitaminen menee näpertelyksi. Asia tulee hoidetuksi liian perusteellisesti.

Duodecimin artikkelissa luetellaan monia syitä väsymykseen. Yksi sellainen on syöpä. Tuttu juttu minulle. Kummankin syöpäni toteamista edelsi väsymys. Nyt kyseessä saattaa olla syövän hoidoista johtuva väsymys.

Myös uniapnea, anemia ja kilpirauhasen vajaatoiminta voivat aiheuttaa väsymystä. Uniapnea minulla on. Yritän käyttää CPAP-laitettani säännöllisesti. Nukun yöni norsuna. Välillä kärsäni äänet häiritsevät vaimoani. Laitteen pitäisi vähentää ratkaisevasti väsymystä aiheuttavia hengityskatkoja.

Anemiaa minulla tuskin on, ellei veressäni ole tapahtunut äkillistä muutosta.

Minulla on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, ja minulla on jatkuva lääkitys. Asian pitäisi olla kunnossa.

Väsymyksen syynä voi olla myös masennus. Olen ollutkin viime aikoina alakuloinen. Luulen, että syy siihen on se, että olen tullut tietoiseksi voimattomuuteni todennäköisestä pitkäaikaisuudesta. Syöpäväsymys ja alakulo ruokkivat toisiaan.

Alakulo synnyttää haluttomuutta, jonka kokeminen tuntuu sekoittuvan väsymykseen. Kumpi oli ensiksi, muna vai kana? Tässä tapauksessa mitä ilmeisimmin kana.

Ajattelen, että minun on hyvä yrittää olla toimelias jaksamiseni puitteissa. Isoja urakoita minun ei kannata ottaa, mutta kohtuullinen tekeminen varmaan ajan mittaan kohottaa mielialaa.

Tunnistan tylsien asioiden kierteen olemassaolon. Kun jokin rutiiniasian hoitaminen on vaivalloista, sitä ei ole mukava jatkaa. Asia hidastuu entisestään sen vuoksi, että se sujuu hitaasti.

Olisi piristävää siirtyä mukavampiin hommiin. Muutto on aiheutunut asioita, jotka on syytä hoitaa. Nysvääminenkin saattaa masentaa.

Onneksi minulla on nyt uusi maalauspöytä. Voin yrittää virittäytyä tekemään sekä mieluisia että epämieluisia puuhia. Toivottavasti into syttyy.

Hyvinkin voi käydä











Ei kommentteja: