Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

tiistai 12. toukokuuta 2020

Hävetti

Jatkoin eilen läppäriongelmani ratkaisemista Apple-tuen avulla. Nyt kumppaninani ole eri henkilö. Hän jaksoi selvittää kärsivällisesti asiaa kanssani. Lopulta hänen täytyi todeta, että Applen järjestelmä laittaa minut nyt karanteeniin. Ei hän näin asiaa ilmaissut, mutta minun pitäisi saada 24 tunnin kuluttua (ei ole vielä tullut) viesti, jossa kerrotaan, pitääkö minun vielä odottaa yhden päivän ajan vai kaksi päivää.

Kun karanteeni on ohi, Apple uskoo, että kännykkäni on oikean henkilön hallussa ja yhteistyötä voidaan jatkaa.

Hajamielinen ihminen ja tämän päivän tietotekniikka ei ole toimiva yhdistelmä, ainakaan tässä tapauksessa. Kun yritin ensimmäistä kertaa saada koneen käyttööni, laite kehotti minua antamaan salasanan tietokonetilille. En ymmärtänyt, mitä se tarkoittaa, mutta annoin salasanan. Nyt tiedän sen tarkoittavan järjestelyä, jonka avulla samaa laitetta voi käyttää eri henkilöt kukin omalla tilillään.

Sitten minulla meni sekaisin iCloudin ja Apple id:n salasanat. Eilisessä postauksessani väitin, ettei tunnusnumeroita tullut mihinkään. Istunnon jälkeen huomasin, että olin jotenkin onnistunut siirtämään kännykkäni viestit uuteen kansioon, joten tunnusnumeroviestit eivät tulleet näkyviin. Niitä oli useita.

Tunsin voimakasta häpeää. Nyt se on jo mennyt ohi. Olen sellainen inhimillinen olento kuin olen. Ei minun tarvitsisi ripittäytyä täällä, mutta haluan asettaa Apple-tuen asiakaspalvelijoiden kyvyt oikeaan valoon. En voi kuin ihailla heidän pitkämielisyyttään kaltaiseni olennon tukena. Toivottavasti saavat työnohjausta.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tästä IT-alan ekspertti sanoo että häpeä pois. Kuvaat näissä parissa postauksessa selkeästi tilannetta jossa käytettävyydessä on ollut ongelmaa. Käytettävyyttä on heikentänyt Applen useat tunnistautumisjärjestelmät (tietokone / Apple ID / iCloud), sekä kännykässäsi tapahtunut viestien siirto outoihin kansiohin. Tästä Apple voisi ottaa opiksi niin että selkeyttää eri tunnistusjärjestelmiä, ehkä jopa yhdistäisi niitä. Esimerkiksi tietokoneen voisi ottaakin käyttöön Apple id:llä ja sama toimisi suoraan iCloudissa.

Apple on tunnettu hyvästä käytettävyydestä, mutta postauksesi osoittaa että parannettavaa on. Tällaisia tarinoita seuraamme sovelluskehityksessä ja mietimme miten asioita tehdään selkeämmin ja saadaan käyttäjät oikeille poluille.

Nykypäivän tekniikkavempaimet ovat erittäin monimutkaisia, sisältävät hurjan määrän toimintoja ja valitettavasti usein myös vikaantuvat herkästi. Tämän vuoksi käytettävyyden hiominen on aina vain tärkeämpää. Applella on sellainen etu että se hallinoi itse koko ekosysteemiään, kilpailijoilla järjestelmät ovat enemmän hajallaan joka yleensä näkyy käytettävyydessäkin.

Heikki Honkala kirjoitti...

Kiitos kommentistasi. Joo, olen tottunut Macbookin käyttöliittymään, mutta nämä salasanat yms. koettelevat hermoja. Nämä isojen firmojen boikotit ovat myös harmillisia. En pysty käyttämään Android-luurillani icloud-sähköpostiani. Wordpressissä olevat kuvat ovat sekaisin, kun käytän Safaria, mutta Chromella ovat ok.