Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

perjantai 15. toukokuuta 2020

Kauhun hetkiä

Olen painiskellut viikon verran saadakseni uuden Macbookini käyttööni. Olen soittanut useita kertoja Apple-tukeen. En voi ymmärtää, miksi käyttäjätunnusjärjestelmän pitää olla näin monimutkainen.

Apuna on käytetty välillä vaimoni Macbookia ja välillä Android-kännykkääni.

Kun soitin maanantaina tukeen, keskustelu päätyi siihen, että minun pitää odottaa 24 tuntia saadakseni viestin karanteenini pituudesta (yksi tai kaksi päivää). Sitä ei tullut.

Soitin keskiviikkona uudestaan tukeen. Käynnistyi uusi 24 tunnin odotus. Viestiä ei tullut. Näiden odotusten aikana en ole saanut käyttää Applen palveluja lukuun ottamatta niin sanottua forgot-sivua. iCloud- sähköpostistani ei oltu sanottu mitään. Niinpä käytin sitä.

Viestiä ei tullut.

Soitin tänään Apple-tukeen. Kun tarkistin tilanteeni ohjeiden mukaan forgot-toiminnolla, järjestelmä kertoi minulle, että minun pitää odottaa 12 päivää, jonka jälkeen salasanani voidaan nollata.

Minulla on ollut aikaisemmin kaksi Macbookia. Järjestelmän avainnipputoiminto on muistanut salasanani ja minun on tarvinnut antaa vain ensimmäinen. En ole tullut koskaan paneutuneeksi Macbookin tunnushierarkiaan.

Olen söhlännyt ja tunaroinut näissä yhteistyöhetkissä Applen tukihenkilöiden kanssa. Tänään selvisi, että en olisi näiden karanteenieni aikana saanut käyttää iCloud-sähköpostianikaan. Vaikutti siltä, että en voisi käyttää sitä myöskään alkavan 12 päivän karanteenin aikana. Asiakaspalvelija hermostui lopulta ja puhelu piti lopettaa.

Menin käymään Varimportissa, josta olin ostanut uuden koneeni. Siellä kokeiltiin viimeksi luomaani koneen salasanaa ja se toimi. iCloudin salasana onnistuttiin kaivamaan vaimoni koneen avainnipusta.
Minua kehotettiin jatkamaan Apple-tuen kanssa.

Kun soitin, langalle sattui sama kärsivällinen kaveri, jonka kanssa olin jutellut aikaisemminkin tällä viikolla. Hän lupasi välittää palautteeni edellisestä tukihenkilöstä. Apple on toki nauhoittanut kaikki puhelut. Tämä tukihenkilö ohjasi kärsivällisesti minut lukemattomien salasanautelujen kautta tietojen palauttamiseen. En ymmärrä miten kukaan osaa vastata näihin oikein ilman tukea.

Järjestelmä laittoi minut vaihtamaan laitesalasanani vielä session lopussa. Sitten se kysyi sitä uudestaan. En edes muista, kumpi viimeksi mainituista toimi.

Tukihenkilö opasti minua myös tietojen palauttamisessa. Ihmettelin, miksi siihen meni kovin lyhyt aika. Meidän piti vaimoni kanssa lähteä tässä vaiheessa asioille.

Palattuamme käynnistin jännittyneenä koneeni. Laitteen toiseksi viimeinen salasana toimi. Onnistuin myös kirjautumaan iCloudiin. Hajonneesta koneesta pelastetu tiedot eivät olleet siirtyneet.

Olen saanut koneen käyttööni, ja 12 päivän karanteeni vältettiin.

Android kännykkääni on tämän viikon aikana tullut tällaisia ilmoituksia: Sync for iCloud Mail XX min sitten. Tilin heikki.honkala(miukumauku)icloud.com tunnistautuminen ...

Olen aikoinaan yrittänyt saada iCloudia toimimaan Android-kännykälläni ja asentanut sitä varten kaksi Sync for iCloud -ohjelmaa ilman tulosta. Sekö lähettää noita mystisiä viestejä? Vaikuttavatko ne karanteenini pituuteen? Vaikuttaako vaimoni Macbookin käyttö siihen?

Minulla on ollut kafkamainen olo. Pieni ihminen taistelee suuren Applen algoritmeja vastaan.

Kirjoitan tätä postaustani uudella koneellani.

Ei kommentteja: