Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

sunnuntai 27. joulukuuta 2015

Uniapnea ja leukemia


Olen nukkunut kaksi yötä CPAP-laitteeseen kytkettynä. Minulla todettiin taannoin keskivaikea uniapnea ja olen saanut HUS:lta vaivaa auttavan yöseuralaisen käyttööni. Laitan yöksi kasvoilleni maskin, josta on letku itse laitteeseen.

Uniapnea on sairaus, josta potilas itse ei tiedä mitään. Hän voi vain tunnistaa olevansa väsynyt. Uniapnea aiheuttaa hengityskatkoja nukkuessa. Ne voivat olla jopa minuutin pituisia. Syvän unen vaiheessa ilmenevät katkot ovat hyvin haitallisia, koska ne syövät unen virkistävää vaikutusta.

CPAP-laite voi poistaa ongelman lähes kokonaan, koska se pakottaa keuhkoihin ilmaa katkojen aikana. Laite mukautuu hengitystahtiin niin hyvin, että ainakaan minä en erota sen toimintaa ollenkaan.

Olen aikaisemmin nukkunut hyvin laitteen seurassa. Nyt kun taukoa on tullut, maski tuntuu
epämiellyttävältä. Minulla on tullut aika pitkä tovi ilman käyttöä. Minulla on ollut sairaalassa univaikeuksia enkä ole kerran kokeiltuani viitsinyt käyttää laitetta.

Toissayö oli katkonainen. Tuntui, että heräsin aina kylkeä kääntäessäni. Laitteen kanssa on luontevaa nukkua kyljellään. Mahallaan ei voi ja selällään ei suju. Viime yö meni jo paremmin, joten taidan tottua taas.

Luulen, että uniapneaoireet haastavat sydäntä. Kun leukemiahoidot ovat rankkoja, olisi varmaan suotavaa että sydänkin on täydessä iskussa.


Pelasin tänään rillivarkaiden kanssa heidän saamaansa joululahjapeliä Piirrä ja arvaa. Peliin liittyy pyyhittävä taulu, johon kukin vuorollaa piirtää saamansa kortin osoittaman aiheen ja muut arvaavat. Ensimmäinen oikein arvannut saa kortin. Pappa ei tahtonut pärjätä rillivarkaille. Kemoaivot eivät oikein pelittäneet. Vanhempi tytöistä voitti kirkkaasti. Minä olin noussut toiseksi, mikä johtui ehkä nuoremman kiinnostuksen herpaantumisesta. Kiva peli.


Nuorempi varkaista luki illalla papalle iltasatua. Hän on siinä vaiheessa lukuharjoittelussaan, että hän muodostaa tavaamalla äänteitä ja saa siten sanat selville. Hän luki muutaman virkkeen ja sai sitten tarpeekseen. Liikuttavaa voida kuulla, miten tällainen selkeä oppimisvaihe sujuu. Tuosta edetään varmaan nopeasti.


Ei kommentteja: