Ensijulkaisu 22.1.2011
Peter Corneliuksen piirustukset tuovat kädenjäljessään, dynamiikassaan ja voimassaan mieleen Carstensin. He jakoivat mitä ilmeisemmin periaatteen, että merkittävät ideat voidaan ilmaista vain allegorisesti ihmishahmojen kautta. On erikoista, että Corneliuksen maalauksissa ei ole samanlaista vahvaa otetta.
Nazareenien joukossa oli Corneliuksen lisäksi muitakin erinomaisia piirtäjiä. Julius Schnorron yksi heistä.
Vasemmalla oleva maisemassa on täysin seisova tunnelma verrattuna Corneliuksen hurjaan ilmestyskirjanäkymään ylempänä. Silti tämä teos on hyvin viehättävä. Näkymä on mieltä rauhoittava ja sommitelma on eheä, vaikka ihmishahmot ovat hieman erikoisesti vasemmassa alanurkassa. Heidän eloisuutensa korostuu tyynen ylevän näkymän edessä ja katse lipuu heistä muurin, linnan ja tien kautta kaukaisuuteen.
Nazareenit halusivat olla tavallisen kansan kanssa tekemisissä ja siten he tekivät myös kuvitustöitä, mistä johtuen grafiikka kuului heidän työtapavalikoimaansa.
Saksalaiskodeissa tuli tutuksi Kuvaraamattu, jonka kuvat olivat Schnorrin käsialaa.
Ferdinand Olivier oli poikkeuksellinen nazareeni, koska hän ei ollut missään vaiheessa Roomassa. Hänen maisemapiirustuksensa ovat hyvin yksityiskohtaisia, mutta ne eivät ole tukahduttavia vaan niissä on jonkinlaista kohtuullisuuden jaloutta tai arjen ylevyyttä kuten Schnorrilla.
Cornelius Maailmanlopun ratsastaja Wikimedia Commons |
Schnorr Petersdorf Wienin lähellä Wikimedia Commons |
Vasemmalla oleva maisemassa on täysin seisova tunnelma verrattuna Corneliuksen hurjaan ilmestyskirjanäkymään ylempänä. Silti tämä teos on hyvin viehättävä. Näkymä on mieltä rauhoittava ja sommitelma on eheä, vaikka ihmishahmot ovat hieman erikoisesti vasemmassa alanurkassa. Heidän eloisuutensa korostuu tyynen ylevän näkymän edessä ja katse lipuu heistä muurin, linnan ja tien kautta kaukaisuuteen.
Schnorr Jerikon taistelu Wikimedia Commons |
Nazareenit halusivat olla tavallisen kansan kanssa tekemisissä ja siten he tekivät myös kuvitustöitä, mistä johtuen grafiikka kuului heidän työtapavalikoimaansa.
Saksalaiskodeissa tuli tutuksi Kuvaraamattu, jonka kuvat olivat Schnorrin käsialaa.
Olivier Weikesdorfin linnan sisäänkäynti Wikimedia Commons |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti