Lähde: Taidehistoriaa ja muuta havinaa 21.1.2011
Overbeck Italia ja Germania Wikimedia Commons |
Nazareenien mielissä heidän esikuvansa, kunnon saksalainen Dürer vertautui toimintaan ja Rafael puolestaan mietiskelyyn. Näiden vastineiksi katsottiin historia ja uskonto, jotka nazareenit halusivat sulattaa toisiinsa harmoniseksi ykseydeksi.
Johann Friedrich Overbeck (1789-1869) kuvaa tätä tavoitetta teoksellaan Italia ja Germania, joka syntyi kaksivaiheisesti niin kuin teoksille joskus käy. Teos oli alunperin tarkoitettu vastinkappaleeksi Overbeckin nazareeniystävän Franz Pforrin (1788-1812) kahta morsiainta kuvaavalle teokselle Shulamith ja Maria, joista ensin mainittu on Salomonin Korkeasta veisusta ja jälkimmäinen Jeesuksen äiti. Pforr kuitenkin kuoli nuorena ja työ jäi kesken.
Pforr Rudolf von Habsburg ja papit Wikimedia Commons |
Overbeck jatkoi työtä monien vuosien jälkeen ja aihe muuttui. Vasemmalla oleva italialainen hahmo esittää Overbeckin ihannemorsiainta ja oikeanpuoleinen saksalaistyyppi Pforrin vastaavaa. Taustamaisemakin jakautuu kansallisuuksien mukaan. Maalaustyyli imitoi myöhäiskeskiaikaa ja Rafaelia.
Pforrin tyyli on kaksiulotteisen yksinkertainen. Hahmot ovat siluettimaisia ja tasavärisiä eikä perspektiivivaikutelma ole kovin voimakas. Tunnelma on sadunomainen.
Overbeck Joosef myydään Wikimedia Commons |