Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

keskiviikko 25. elokuuta 2021

Italia ja Germania

Lähde: Taidehistoriaa ja muuta havinaa 21.1.2011


Overbeck
Italia ja Germania
Wikimedia Commons

Nazareenien mielissä heidän esikuvansa, kunnon saksalainen Dürer vertautui toimintaan ja Rafael puolestaan  mietiskelyyn. Näiden vastineiksi katsottiin historia ja uskonto, jotka nazareenit halusivat sulattaa toisiinsa harmoniseksi ykseydeksi.

Johann Friedrich Overbeck (1789-1869) kuvaa tätä tavoitetta teoksellaan Italia ja Germania, joka syntyi kaksivaiheisesti niin kuin teoksille joskus käy. Teos oli alunperin tarkoitettu vastinkappaleeksi Overbeckin nazareeniystävän Franz Pforrin (1788-1812) kahta morsiainta kuvaavalle teokselle Shulamith ja Maria, joista ensin mainittu on Salomonin Korkeasta veisusta ja jälkimmäinen Jeesuksen äiti. Pforr kuitenkin kuoli nuorena ja työ jäi kesken.

Pforr
Rudolf von Habsburg ja papit
Wikimedia Commons

Overbeck jatkoi työtä monien vuosien jälkeen ja aihe muuttui. Vasemmalla oleva italialainen hahmo esittää Overbeckin ihannemorsiainta ja oikeanpuoleinen saksalaistyyppi Pforrin vastaavaa. Taustamaisemakin jakautuu kansallisuuksien mukaan. Maalaustyyli imitoi myöhäiskeskiaikaa ja Rafaelia.  

Pforrin tyyli on kaksiulotteisen yksinkertainen. Hahmot ovat siluettimaisia ja tasavärisiä eikä perspektiivivaikutelma  ole kovin voimakas. Tunnelma on sadunomainen. 





Overbeck
Joosef myydään
Wikimedia Commons
Oheisista teoksista nähdään, kuinka samankaltaista nazareenien maalaustyyli saattoi olla. Overbeckin maalaus tosin on vähemmän tyylitelty kuin Pforrin ja siinä on enemmän liikettä.

 

Ei kommentteja: