Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

keskiviikko 29. huhtikuuta 2015

Kuinkahan käy ...?


Jopa koulu voi olla turbulentti toimintaympäristö. Koululla on monenmoisia aktiviteetteja, joihin opiskelijoita tarvitaan tuntien aikana. Muunkinlaista tapahtuu. Huomisella aamuryhmälle ei ole poiskkeuksellisesti tunteja minun tuntini jälkeen. Kyseisten tuntien opettaja pyysi miettimään jotakin erilaista aamuksi, jotta opiskelijoiden ei tarvitsisi tulla vain sitä varten kouluun. Joku opiskelija taisi toivoa etätehtävää, varmaankin jotta ei tarvitsisi nousta aikaisin.

Käyttämässämme nettialustalla (Itslearning) on sekä chatti- että nettikeskusteluominaisuus. Edellisestä ei jää dokumenttia, mutta jälkimmäisestä jää eli keskustelu kirjaantuu muistiin. Olen ajatellu kokeilla jälkimmäistä huomenna. Käymme keskustelun oppituntien aikana. Olen käyttänyt tämäntyyppistä ominaisuutta opetuksessani jo vuosia sitten, jolloin käytimme BSCW-sovellusta. Sitä seurasi Blackboard ja tätä Moodle. Nyt on käytössä mainitsemani Itslearning, joka ei sekään ole mielestäni ylivoimainen muihin verrattuna. On siinä toki aika hyviä ominaisuuksia ja kohtuullisen joustavakin se on. Ei kuitenkaan erityisen intuitiivinen ja sen runkoajatuksena tuntuu olevan tuntien yksityiskohtainen suunnittelu etukäteen. Siinäkin on puolensa. Toteutuksia voi aika hyvin kopioida ja vetää suunnilleen samansisältöisinä. Jonkinlainen kurssisuunnitelma on tietysti hyvä olla olemassa, kun kurssi aloitetaan, mutta itse mielelläni haluan ottaa ryhmän yksilöllisyyden huomioon. Jos ryhmässä ilmenee intoa erilaisiin kokeiluihin, tätä on hyvä käyttää hyväksi toteutuksissa.

Kaipaisin alustaan joustavampia videoiden hyväksiikäyttöominaisuuksia ja vaikkapa piirtämismahdollisuutta. Siellä voisi olla myös kunnollinen esityssovellus sisäänrakennettuna. Blogi siinä on, mutta sitä joudutaan säätämään opiskelijakohtaisesti ennen kuin se on muiden ulottuvilla.

Muinaisten kurssieni nettikeskustelut eivät olleet hääppöisiä. Tosin ei ollut niiden ohjauskaan. Annoin opiskelijoille tehtäväksi keskustella vähintään tietyn repliikkimäärän verran. Kai annoin joitakin teemoja, toivottavasti. Sinne tuppasi kertymään "Samaa mieltä"-tyyppisiä kommentteja. Opiskelijoilla oli runsaasti aikaa osallistua. Pakkopullaa se heille taisi olla.

Olen lähettänyt opiskelijoille ohjeen ja kehottanut kutakin tekemään vähintään kaksi keskustelualoitetta ja kirjoittamaan vähintään 20 kommenttia, jotta ei merkitä poissaoloa. Toivottavasti innostaa aloitteellisuuteen. Käy aika rankaksi, jos on minun aktiivisuuteni varassa.

Katsotaan miten huomenna käy. Olenkohan itse kehittynyt yhtään ohjaajana?



Ei kommentteja: