Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

torstai 26. lokakuuta 2017

Vastustamaton kiusaus

Olen hieman edistynyt. Olen saanut enemmän peliaikaa päiviini. Olenkohan alkanut voimaantua?

Olen karaissut itseäni laittamalla kännykän hälyttämään aikaisemmin aamuisin. Eilen heräsin kahdeksalta, tosin tilapäisesti. Minua vaivaa vastustamaton halu jäädä loikoilemaan sänkyyn, kun ei ole kiire mihinkään. Kuvittelen olevani jonkin aikaa rauhassa hereillä ennen kuin nousen. Eilenkin jäin sänkyyn haahuilemaan. Kun sitten päätin nousta, mieleeni nousi epäilys kellonajasta. Vaistosin oikein. Kello oli jo noin vartin yli yhdeksän. Olin nukahtanut ja koisannut kunnon siivun lisää. Ei ollut ensimmäinen kerta.

Toissapäivänä meni paremmin, kun piirustuskurssi oli alkamassa kymmeneltä. Nousin kahdeksalta. Perjantaina kokoonnumme yhdeksältä. Hyvä niin. Ehkä saan vähitellen väkipyörän käännetyksi.

Kohta saan lisähaastetta, kun meiltä varastetaan tunti ensi viikonloppuna.

Olen alkanut tomerammaksi. Ehkä edistyn jonkin universaalin eläköitymismallin mukaan. Olen vain alkanut hommiin. Tunnun jaksavan kunhan rupean. Kun oikein väsyttää, lepään, tuntuu auttavan.

Yksi väsymyksen aiheutta saattaa olla Sandimmun, jota käytetään hylkimisoireita vastaan ja jota olen syönyt pitkään. Viime seurantapalaverissa annostus puolitettiin ja neuvottiin lopettamaan käyttö kokonaan kahden viikon päästä. Eilisiltana otin viimeisen annoksen.

Yliopiston Apteekki kiteyttää Sandimmunin sivuvaikutukset näin:

"Lääkkeen yleisimmät haittavaikutukset ovat vapina, päänsärky, verenpaineen kohoaminen, ihokarvojen lisääntyminen ja munuaisten toimintahäiriöt. Joskus voi ilmetä myös verensokerin kohoamista, ruokahaluttomuutta, kouristuksia, tuntoaistimushäiriötä, kasvojen ja kaulan punoitusta, mahavaivoja, aknea, lihaskipua ja -kouristuksia, kuumetta tai väsymystä.
Lääkkeellä voi olla yhteisvaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa, joten kaikista muista lääkityksistä ja luontaistuotteista tulee neuvotella lääkärin tai apteekkihenkilökunnan kanssa."

Huomasin tänään piirätessäni, että käteni ei enää tärise. Saattaa johtua Sandimmunin annostuksen vähenemisestä. On kivempi piirtää, kun käsi on vakaa.

Huomasit varmaan, että oireluettolon lopussa mainitaan väsymys. Bingo! Toivottavasti toimintakykyni senkun elpyy.

Älä nuolaise ennen kuin tipahtaa, sanoo pessimisti, eikä pety koskaan. Olen optimisti ja elän toivossa.


Ei kommentteja: