Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

maanantai 29. tammikuuta 2018

Käänteishyljintää



Nizzan talviaurinko sopii minulle oikein hyvin. Minun on leukemiatoipilaana vältettävä ihon palamista. Täällä on valoisaa, mutta aurinko ei nouse niin korkealle, että minun täytyisi erityisesti suojella nahkaani. Saan nauttia auringon suotuisasta vaikutuksesta mielialaan.


Minulla tosin on muista syistä johtuvia iho-ongelmia, onneksi lieviä. Silmieni tienoille tulee aika ajoin punotusta, mutta kortisonipitoinen voide tehoaa siihen. Silmäkulma on nyt rauhallinen, mutta toisaalla oleva ärsytys on äitynyt. Siellä on myös kutinaa. Luulen, että kortisonivoide auttaa taas.


Minulla on aiemmista iho-oireista poiketen ilmaantunut punotusta myös kaulaani, sekä oikealle että vasemmalle puolelle. Luulen, että syynä on käänteishyljintää torjuvan Sandimmun-lääkityksen lopettaminen. Olen hoitanut kaulani ihottumaa samalla kortisonivoiteella kuin silmänympäryksiäni, mutta punotus ei ole kokonaan poistunut. Se ei onneksi kutise. Täytyy olla edelleen kiitollinen siitä, että hyljintäoireeni ovat näin lieviä.

Olen käynyt kolme kertaa Lignes d'Azurin toimistossa yrittämässä saada Vélo Bleu-korttia käyttööni. Päätin tänään käydä turisti-infossa kysymässä apua. Ei siellä tunnuttu olevan asiasta kovin kiinnostuneita. Sanottiin vain, että tällä hetkellä luottokortilla ei voi maksaa kaupunki-pyörän käytöstä. Minusta sellainen kuulostaa tilapäiseltä häiriöltä. Eivät paneutuneet kunnolla ongelmaani. 

Turisti-info keskellä 








Kuvat ovat välähdyksiä tämänpäiväiseltä kävelyltäni.

Ei kommentteja: