Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

perjantai 2. joulukuuta 2016

Jännittävä viikko tulossa

Kävin eilen Meikussa, tällä kertaa Syöpiksessä. Minulle tehtiin luuntiheysmittaus röntgenosastolla.

Olin mittauksen aikana selälläni. Alustan oikeaan reunaan oli kiinnitetty laite, jota hoitaja kutsui huiviksi, vai oliko se huppu? Osa esinettä oli vaakatasossa yläpuolellani ja liikkui edestakaisin pitkittäissuunnassa.

Mittausten kohteena oli lonkkani vasemmanpuoleinen osa ja lanneranka. Tuloksia verrataan keväällä otettuihin.

Ensi viikko on jännittävä. Kuulen tämän mittauksen ja luuydinnäytteen analyysin tulokset. Verinäytteestäkin varmasti keskustellaan. Yksi erittäin tärkeä asia ratkaistaan. Palaanko tammikuussa töihin?

Minun pitäisi ottaa kaksi kalkkitablettia päivässä. Otan ensimmäisen lounaan yhteydessä ja toisen joko välipalan tai päivällisen yhteydessä. Näin siis toivoisin asian toimivan. Kalkkitabletit ovat imeskeltäviä. Minun on otettava sienilääkettä neljä kertaa päivässä. Hajamielisyyteni haastaa ottamisia. Olisi hyvä antaa sienilääkeliuoksen vaikuttaa jonkin aikaa suussa. Jos en ota kalkkitablettia heti perään, se unohtuu. Jos imeskelen sen ensiksi, liuos unohtuu. Aukkoja on jäänyt. Saankohan nuuskaa keskiviikkona, jos luuntiheyteni ei ole hyvä.

Koiran on nyt syytä opetella uusi temppu. Minun täytyy nielaista kalkkitabletti, jotta voin ottaa sienilääkkeen sen jälkeen ja yrittää olla kulauttamatta sitä heti alas. Toivottavasti kalkkitabletti imeytyy hyvin, vaikka sitä ei imeskelisi.

Minulla on maanantaina keskustelu uniasioista. Tämä hanke on edennyt hyvin, koska olen nyt nukahtanut monena yönä 1,25 pillerillä. Toivottavasti pääsen ennen pitkää tilanteeseen, jossa en tarvitse pillereitä ollenkaan. Nykyinen annoskin on kohtuullinen, kun otetaan huomioon, että olen leukemiatoipilas.

Jos palaan töihin ensi kuussa, minun on syytä edetä maltillisesti nukahtamislääkkeiden alasajossa, jotta onnistun asettautumaan työkuormitukseen.



Eräs potilas, jota en tunne henkilökohtaisesti, valmistautuu saamaan toisen kantasolusiirteen lyhyen ajan sisällä. Hänellä voi olla kohta suonissaan jo kolmannen veriryhmän verta. Laitoin hänelle lyhyen viestin, mutta toivoisin voivani tehdä hänen hyväkseen enemmän.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei, olen jo pitkään lukenut blogiasi ja nyt vasta innostuin kommentoimaan. Käytätkö mitä kalkkivalmistetta? Osa kalkkivalmisteistahan on pureskeltavaa/imeskeltäviä, joten kyseiset tabletit voi myös pureskella. Purkin kyljessä pitäisi olla maininta. Jos puru/imeskelytabletit nielaisee, eivät ne välttämättä imeydy oikein.
Jokatapauksessa, hyvää joulun odotusta! :)

Heikki Honkala kirjoitti...

Hei, kiitos kommentistasi ja neuvostasi.Mukavaa että viihdyt blogini parissa. Minulle on määrätty Calcichew D3 Forte -tabletteja, jotka imeskeltäviä. Minäpä alan taas imeskelemään niitä.