Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

tiistai 27. joulukuuta 2016

Toipilaan lukemistoja

Minulla on lukeminen lähtenyt käsistä. En tarkoita, että lukisin mahdottomasti. Innostun lainaamaan monenlaisia kirjoja ja minulla on niin monta nyt kesken, että valmista ei tahdo tulla. Tämä on rönsyilyä.

Tiiliskiven "Pääoma 2000-luvulla" lukeminen on jumittunut. Minun on taas ryhdistäydyttävä. Optimistiklubin on määrä kokoontua tammikuussa jatkamaan keskustelua teoksen teemoista. Tämä teos on oma, joten olen voinut lukea sitä alleviivaten.

Minna Lindgrenin luennot musiikin historiasta innostivat minut lainaamaan Sixten Nordströmin teoksen "Kaikki musiikista". Minun pitäisi jatkaa sivulta 38. Kirja on hyvä peruspaketti, joka auttaisi syventämään klassisen musiikin kuuntelukokemuksia.

Teoksen "Tapaus Google" (Torsten Fricke ja Ulrich Novak) lukemisessa loppu jo häämöttää. Kirja on valaiseva. Varmaan referoin sitä hieman, kun saan luetuksi.

Kirjastossa sattui kerran silmiini Lauri Järvilehdon kirjoittama "Tee itsestäsi mestariajattelija". Olen vasta päässyt hyvään alkuun, mutta joudun palauttamaan teoksen kirjastoon, kun lainausta ei voi uusia. Kirjan nimi lupaa niin paljon, etten usko sen toteutuvan minun suhteeni. Teos kertoo kuitenkin kiinnostavasti ajatusten toimimisesta. Teos näyttää olevan saatavissa Adlibriksesta noin kympillä joten sen ostamista voisin harkita. Saisin alleviivattavan kappaleen.

Sain naantalilaisilta ystäviltämme lainaksi kuuden hengen julkaisutyöryhmän teoksen "Naantalin vanhankaupungin rakennuskanta". Olen jo lukenut sitä hiukan. Sinänsä olisi kulttuurihistorian oppimisen näkökulmasta hyödyllistä lukea koko teos, mutta minua kiinnostaa ensisijaisesti, löytyisikö siitä tietoja mummoni isoisää Erik Sjöbergistä, joka toimi turkishattumaakarina Naantalissa. Kirjassa ei ole nimiluetteloa, joten silmäiltävää riittää. Voi olla, että kirjassa tulee esiin enimmäkseen talojen omistajia. Tuskinpa hatuntekijällä on ollut varaa omaan taloon.

Sain vaimoltani isänpäivälahjaksi Heikki Aittokosken tietofinlandiaehdokkaana olleen teoksen "Kuolemantanssi", joka käsittelee ajankohtaista aihetta, nationalismia. Sitäkin aloitin jo, kun en viitsi lukea itseäni rasvatessani kirjaston kirjoja. Vaimoni ihmettelee etten rasvaa itseäni seisaaltaan. Pitkälläni ollessani voin lukea samalla.

Olen lukenut poimien Michel de Montaignen esseitä teossarjan ensimmäisestä osasta. Kokonaisuuden nimi on ytimekkäästi "Esseitä". Montaigne lienee ollut ensimmäinen esseisti.

Carl von Clausewitzin klassikkoa "Sodankäynnistä" minun pitäisi jatkaa sivulta 187.

Olen saanut luetuksi Max Weberin "Pörssin", mutta haluan lukea vielä teoksen lopussa olevat taustoittavat tekstit. Pörssien toiminta ei liene olennaisesti muuttunut Weberin (1864-1920) ajoista. Tietotekniikan kehittyminen on tehnyt varmasti siitä paljon nopeampaa. Käytettävät rahoitusinstrumentit ovat varmaan monimutkaistuneet.

Minulta on jäänyt opaskirjan "Kirjoita kosmos" viimeiset luvut lukematta. Teoksella on useita kirjoittajia.

En ole raskinut palauttaa kirjastoon teosta "Talvisodan ranskalaiset ratkaisijat" (Henrik Tala), joka valottaa talvisodan taustatapahtumia. Aihe kiinnostaa minua, koska isoisäni taisteli ja kaatui kyseisessä sodassa. Hän haavoittui 11.3.1940 Vilajoella ja kuoli samana päivänä sotasairaalassa Haminassa.

Ha-Joon Chang kirjoittaa virkistävästi taloudesta teoksessaan Taloustiede. Tämä kirja on luettava loppuun. Tekijä selittää ja analysoi.

Timo Vihavaisen "Vanhan Venäjän paluu" on vielä vaiheessa. Tekijä tarkastelee syvällisestä Venäjän tilannetta maan historian valossa. Hän toimii Cambridgen yliopistossa. Kummallista, että lainassa olevan teokseni kansi on hieman erilainen kuin linkin kuvassa. Painovuosi on sama.

Yhden teoksen lukemisessa olen päässyt melkein maaliin. Kirjanmerkkini on Terho Itkosen teoksessa "Nurmijärven murrekirja" sivujen 350 ja 351 välissä. Tämä on oma kirja joten kiirettä ei ole.

Olen lukenut poimien hassua kirjaa "Maailman pisin pajunköysi" (Åke Persson ja Thomas Oldrup), joka oikoo historiallisia harhakäsityksiä kuten että Napoleon olisi ollut lyhyt mies.

On minulla sentään fiktiotakin meneillään. Katja Ketun "Kätilö" odottaa jatkamista. Lainassa on myös Novellit 2011, jossa on Martti Joenpolven novellikilpailun parhaiksi valitut tekstit. Olen tainnut lukea niistä pari kappaletta. Kirjastosta on myös Tšehovin "Hevosenkaltainen sukunimi ja muita novelleja". Olen varmaan lukenut kokoelman joskus, mutta nyt olen lukenut osan uudestaan.

Tässä oli rippiä lukutilanteestani. En maininnut aloittamattomia teoksia. Kukaan ei käske lukemaan näitä loppuun. Minulla on tarve saattaa asiat loppuun. Toisaalta silmieni tila ei kannusta lukemaan enemmän. En ole saanut vielä Celia-yhteyttäni toimimaan. Olisi kätevää lukea kirjoja korvilla. Täytyypä yrittää taas.

Kirjahyllyissämme olisi lisää omia kirjoja, joiden lukeminen on jäänyt kesken, ja aloittamattomia myös. Jätän ne pois tästä käsittelystä. Paljon olisi lukemista omasta takaa.

Voisin käyttää kirjoittamiseen käyttämääni aikaa lukemiseen, mutta pidän bloggausta tärkeänä harrastuksena. Haluan kehittyä kirjoittamisessa. Blogin pitäminen on lisäksi vuorovaikutteisempaa kuin lukeminen. Sitäpaitsi näen tekstin ruudulta paremmin kuin kirjansivuilta.

Nyt voinkin painottaa lukemistani siten, että saan teoksia pois päiväjärjestyksestä.

Lisätty:
Jaa, jotakin vielä jäi. Usean kirjoittajan "Veritaudit" on myös lainassa minulla. Sitä en toki aio lukea kokonaan. Yöpöydältäni löytyi vielä teos, joka on jäänyt kesken viime keväänä. Kirja on Ambrose Vollardin Cézanne, Degas, Renoir: en konsthandlare minns.  

Ei kommentteja: