Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

perjantai 10. elokuuta 2018

Kehityksen päätähuimaava vauhti


Tieteen mukaan nykyihmiseksi luokiteltavia olentoja on ollut ehkä 300.000 vuoden ajan. Maataloutta on alettu harjoittaa mahdollisesti 10.000 vuotta sitten. Kirjoittaminen keksittiin joitakin tuhansia vuosia sitten, mutta kirjanpainotaito vasta noin 600 vuotta sitten. Sähkö, puhelin ja polttomoottori ovat 1800-luvun loppupuolen heiniä. Lentämään opittiin seuraavan vuosisadan alussa ja myöhemmin  radion ja television käyttö yleistyi. Sitten seurasivat tietokoneet ja lopulta internet.

Isäni kotona luovutetussa Karjalassa ei ollut puhelinta, sähköä, traktoria eikä autoa. Omista lampaista saatiin raaka-ainetta kankaaseen, josta räätäli kävi tekemässä talon pojille pussihousuja. Ne olivat kuulemma muotia.

50-luvulla veljeni sairastui leukemiaan ja menehtyi ennen syntymääni. Häntä ei olisi voitu pelastaa missään päin maailmaa.

Kun olin kahdeksanvuotias muutimme Pohjanmaalta Nurmijärvelle rivitaloon, joka oli asumismuotona varsin tuore. Meille hankittiin lankapuhelin ja auto.

Kun vaimoni ja minun lapset asuivat vielä kotona, hankimme pöytätietokoneen, minä sain käyttööni työsuhdeautoon asennetun mobiilipuhelimen ja sittemmin otimme internetyhteyden käyttöön.

Vuosituhannen vaihteessa avattiin ihmisen dna ja menneen tutkimus mullistui.

Tällä vuosituhannella olen sairastanut lymfooman ja leukemian ja olen vielä hengissä.

Olen osunut syntymään aikaan, jolloin maailma on mullistunut. Maailma on kehittynyt syntymäni jälkeen enemmän kuin sitä ennen.

Kehityksen vauhti on huimaavaa. Ihminen on kuitenkin sama kuin on ollut tuhansia vuosia. Miten ihmeessä olemme osanneet sopeutua kaikkeen tähän? Aika veitikoita me homo sapiensit.

Vauhti vain kiihtyy. Alammeko saada vieroitusoireita? Vai olemmeko jo saaneet? Ainakin elintaso on noussut.

Ei kommentteja: