Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

keskiviikko 8. elokuuta 2018

Sinä olet sinä ja minä olen minä


Olen lukemattomien ihmisten jälkeläinen ja täynnä ominaisuuksia. Piirteet ovat käteviä, koska niiden ansiosta vaimoni erottaa minut silmänräpäyksessä muiden joukosta, ja minä hänet. Ulkonäköni ja muut ominaisuuteni ovat seurausta kaikista niistä, joiden jälkeläinen olen. Olen syntynyt potentiaaliksi, jota ympäristö on sitten muokannut.

On lähes mahdotonta löytää täydellistä kaksoisolentoa minulle. Sukulaisillani on samoja piirteitä, mutta myös muita, joten hämmentäviä tilanteita ei synny. Sisarukseni ovat saaneet potentiaalinsa samasta lähteestä kuin minä, mutta kaikki me olemme yksilöitä.

Kasvojen ulkonäkö muodostuu hyvin monista asioista. Näiden vaihtelu mahdollistaa lukemattomat erilaiset yhdistelmät. Kuvittele millaista elämä olisi, jos kaikki naiset olisivat keskenään tismalleen samannäköisiä, ja samoin miehet.

Puheäänemmekin on niin yksilöllinen, että se erottaa meidät useimmista muista. Tapamme kävellä on riittävän ainutlaatuinen, että tunnistamme tuttumme jopa etäältä takaapäin.

Olen kirjoittanut tähän asti ulkoisista piirteistämme, mutta samanlainen moninaisuus koskee myös sitä, mitä on päässämme ja muualla ruumiissamme. Poikkeamme toisistamme temperamentiltamme, kognitiivisilta kyvyiltämme, taipumuksiltamme ja niin edelleen.

Ominaisuuksiemme monimuotoisuuden vuoksi tarvitsemme pronominit minä, sinä, hän ja me, te, he. Kukaan ei voi tuosta noin vain astua toisen tilalle siten, että kaikki jatkuisi kuten muutoinkin olisi jatkunut. Olemme ainutlaatuisia ominaisuuksien yhdistelmiä.

Ihmiselämän lähes täydellisessä monimuotoisuudessa on toki poikkeuksensa - identtiset kaksoset.

Elämä on!


Ei kommentteja: