Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

perjantai 3. elokuuta 2018

Pelastusoperaatio


Olen oppinut, että digitaalisen tiedon säilyminen on hyvin epävarmaa. Kun tein tahattoman vesikokeen läppärilleni, kaikki tiedot katosivat. Varimport, jonne laitteen vein, ei saanut kaivetuksi siitä mitään esiin. Olin ostanut laitteen 1Storesta Helsingissä, mutta  liike ei tee tällaisia pelastuksia täällä Turussa.

No, minulla oli suht tuoreet varmistukset ulkoisella levyllä. Olin käyttänyt sitä hiljattain, mutta nyt totesin, että se ei edes käynnisty. Vein sen Varimportiin. He aloittivat tutkimukset ja tiedottivat minulle puhelimitse asian etenemisestä. Huonolta näytti. Lupasivat vielä laittaa jonkin skannausohjelman tutkimaan levyä. Pelastus onnistui sitten, mutta maksoi paljon.

Minusta on arveluttavaa, että levystä ei saatu ulos Time Machinella tekemiäni varmistuksia. Luulisi juuri niiden säilyvän. Time Machine on Macbookin varmistusjärjestelmä.

Olin onneksi siirtänyt paljon tiedostoja tavanomaisella tavalla samalle levyasemalle. Ne saatiin turvaan.

Varimportin kaveri arveli kolmen teran levyasemani olleen niin tuore malli, että ongelmat saattavat johtua siitä. Lastentauteja siis, kai. Ostaessani häneltä uuden levyaseman, hän sanoi, että kaikki heillä myynnissä olevat levyt ovat maitopurkkeja, siis huonoja. Jos halutaan varmempia laitteita, hinnat lähtevät noin kahdesta tuhannesta.

Minulla on kaksi vanhaa levyasemaa, jotka eivät toimi. Toinen niistä on kerran kunnostettu. Voi olla, että käyttö onnistuisi alkuperäisellä kaksikytkentäisellä usb-kaapelilla. Onneksi sen tiedostot ovat muuallakin. Toinen ei käynnisty. Kai minun pitää viedä sekin tutkittavaksi.

Minulla on lisäksi yksi vanha muisti, jota käytetään verkon kautta. Olen valitettavasti unohtanut miten sitä käytetään. Yhteysohjelmaakaan minulla ei ole nykyläppärissäni. Yksi haaste minulla siinäkin.

Yritän nyt saada tiedostojeni säilytyksen varmemmalle pohjalle. Tarkoitukseni on saada kaikki turvaan kahteen levyasemaan. Niissä olisi samat tiedostot kummassakin. Vanhat levyt on syytä säilyttää lisävarmistuksina.

Kovapäinen oppii asiat kantapään kautta.








Ei kommentteja: