Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

perjantai 16. helmikuuta 2018

Hyvästi Stella!

Stella on kaunis nimi, varsinkin jos tietää sen tarkoittavan tähteä. Minulla on pitkäaikainen kiintymyssuhde Stellaan, olen suorastaan riippuvainen. Stellan seurassa rauhoitun. Stellan vaikutuksesta en näe tähtiä eikä aikani käy pitkäksi.

Elämä on tervehtimistä ja hyvästelemistä. Siitä on vuosia, kun kohtasin Stellan ensimmäisen kerran. Nyt minun on aika saatella Stella pois lähipiiristäni, ja minun on syytä vältellä myös Stellan sisaruksia Somnoria ja Zolpidemia, samoin serkkuja ja pikkuserkkuja.

Potilaan arki sairaalassa on päiväsaikaan usein täynnä toimenpiteitä ja erilaisia kohtaamisia. Ne saattavat alkaa varhain aamulla ja jatkua iltamyöhään. Yö on tarkoitettu sairaalassakin nukkumiseen. Minusta unelle varattu aika tuntui jotenkin ahtaalta. Minun oli usein vaikea saada unta. Sairaalassa sai helposti avuksi erilaisia pillereitä. Nukkuminen on tärkeää ja valvominen ikävää. 

Stella on yksi tsolpideemitartraatin kauppanimistä. "Stella on unilääke, joka vaikuttaa aivoihin aiheuttaen unisuutta.Sitä voidaan käyttää lyhytaikaisena hoitona nukkumisvaikeuteen, joka on vakavaa tai toimintakyvyttömäksi tekevää tai joka aiheuttaa suurta uupumusta." "Lääkehoidon on oltava mahdollisimman lyhyt. Yleensä se voisi kestää muutamasta päivästä kahteen viikkoon eikä se saisi ylittää neljää viikkoa, johon sisältyy asteittainen vieroitusjakso." 

Olen ollut kiipelissä pitkään. Suositeltu käytön enimmäisaika on ylittynyt varmaan monikymmenkertaisesti. Toisaalta ajatuskin valvomisesta yöllä nostaa huolen pintaan. Pitkän valvomisen jälkeen seuraava päivä on kurja, mikä johtunee vanhenemisesta. Kehoitus rajoittaa Stellan käyttö lyhyeen aikaan ei ole turha. Kuten kaikilla lääkkeillä Stellallakin on sivuvaikutuksia.

Lääkkeen yleisiä haittavaikutuksia ovat muistinmenetys, epätavallinen käytös, aistiharhat ja käytön jälkeiset uniongelmat. Minulla on muistamisongelmia. Lääkeselosteen mukaan niitä pitäisi olla kahdeksan tunnin aikana lääkkeen ottamisesta. Minä koen vaivan pitkäaikaisemmaksi, mutta syynä voi olla myös ikääntyminen. Käytökseeni olen huomannut lääkkeen vaikuttavan jonkinlaisena kontrollin heikkenemisenä lääkkeen ottamisen jälkeen. Siitä seuraa silloin tällöin ahmimiskohtaus, mutta se ei ole kovin huolestuttavaa. Käytön jälkeiset uniongelmat jäävät nähtäviksi.

Lääkkeen käyttö on syytä ajaa alas vähitellen. Olen onnistunut vakiinnuttamaan annoksen tabletin puolikkaaseen. Kahtena viimeisimpänä yönä olen selvinnyt noin pillerin kolmasosalla. Toivon voivani siirtyä jonkin ajan kuluttua neljäsosaan.

Tuoteselosteen mukaan Stellaa ei pidä käyttää, jos potee uniapneaoireyhtymää. Minulla sellainen on ja käytänkin CPAP-laitetta. Tästä ongelmasta en ole ollut tietoinen eikä asia ole tainnut tulla lääkäreilläkään mieleen. Tietenkin minun olisi pitänyt paneutua tuoteselosteen tutkimiseen jo aikoja sitten.

Stellasta on päästävä eroon.







2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Toivoa on. 17 vuoden, vuoroin säännöllisen, vuoroin epäsäännöllisen käytön jälkeen olen nyt puoli vuotta ollut ilman. Ei edes vierotusoireita. Nukahdan luonnollisesti ja untakin riittää.

Heikki Honkala kirjoitti...

Hienoa! Kiva kuulla, että olet onnistunut. Ehkäpä minäkin.