Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

maanantai 5. helmikuuta 2018

Verisyöpäläisen väsymys

Palasin eilen kotiin Turkuun. Norwegian lennätti minut suoraan Nizzasta Seutulaan. Oli upea lentosää. Sain hienoa videokuvaa Alpeista ja muistakin näkymistä.  Tulin lentokentältä Vainion busseilla Turkuun. Keskiviikkona menenTyksiin antamaan veri- ja luuydinnäytteet.

Olen keskustellut väsymyksestä verisyöpäpotilaiden Facebook-ryhmässä. En ole ainoa, joka tuntee itsensä väsyneeksi. Olen yrittänyt etsiä verkosta tietoja mahdollisista syistä. Asiaa tunnutaan selittävän hoitoprosessin aiheuttavalla mielentilamuutoksilla. Varmaan hengenvaaran kokemukset myllertävätkin alitajuisesti mielessä.

Koen väsymyksen päässäni, mutta tunne on silti fyysisen oloinen. Uupuneisuus tuntuu välillä niin voimakkaalta, että en jaksa edes ajatella juuri mitään rutiineja monimutkaisempaa. Puuska voi mennä ohi nopeastikin. Tänä aamuna tunsin itseni virkeäksi, vaikka eilen oli raskas matkapäivä. Sitten tunsin voimakasta väsymystä. Lyhyet nokoset ovat usein hyvä lääke. Tänään ei tarvinnut. Väsymys meni ohi ilman. Olen puuhastellut niitä näitä.

Voi olla, että verisyöpähoitojen mahdollisesti aiheuttamaa pitkäaikaista väsymystä ei ole tutkittu kliinisesti. Varmaan painopiste on hoitokeinojen kehittämisessä. Luultavasti siihen saa rahoitustakin helpommin.

Opettelen uutta otetta elämään. Olen tottunut elämässäni painamaan sisulla hommia eteenpäin. Nyt on koittanut seesteisempi aika. Toki minulla on yhä taipumus suorittamiseen, mutta ei auta kuin ottaa rennommin.

Minulla ei ollut Nizzassa tavanomaisen tuhtia kirjapinoa mukanani. Majapaikassamme on dekkareita ja muuta kevyttä lukemista. Olen lukenut pari Remestä, yhden Outi Pakkasen ja monta Leena Lehtolaista. Olen aikaisemmin pari kertaa yrittänyt lukea viimeksimainittua. Lukeminen on jäänyt aloittamiseen. Hänen tekstinsä on tuntunut jotenkin kliseiseltä. Nyt sitten ahmin monta Lehtolaista.

Minusta olisi mielenkiintoista tietää, aiheuttavatko syöpähoidot väsymystä biologisesti vai onko kyseessä vain henkinen ilmiö. Vieraan veren ja omien kudosten yhteistoiminnan kitka saattaa olla potentiaalinen syy. Taidan nuohota nettiä tarkemmin.

En oikein haluaisi uskoa, että vanhenen niin nopeasti kuin tunnen vanhenevani. Olisi mukava osata erotella syöpäperäinen ja vanhenemiseen liittyvät väsymys toisistaan.




Ei kommentteja: