Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

tiistai 26. elokuuta 2014

Sydämen asiaa

Sydän on kunnossa

Lääkäri soitti tänään Meikusta ja kertoi, ettei sydämeni pumppausvoimassa ole vikaa. Väsymykseni johtuu siten syövästä toipumisesta. Vaikka tänäänkin nukuin aamupäivällä jonkin verran, minusta tuntuu, että unen tarpeeni on vähentynyt.

Arvokas parisuhdeoivallus

Meillä oli vaimon kanssa hyvä keskustelu eilen. Niin kuin arvaatte, sitä edelsi pieni episodi. Se kuitenkin tarvittiin. Minulla on ollut tapana kokea syyllisyyttä, jos vaimo valittaa jostakin. Näin on taipumus käydä riippumatta siitä, onko minulla mahdollisuus vaikuttaa valituksen syyhyn vai ei. Tämä ilmeisesti liittyy siihen, että olen toivoton hutilus enkä saa tavaroitani pidetyksi järjestyksessä. Kyselen häneltä jatkuvasti, missä mikin on ja hän on lopen tuskastunut asiaan. Hän ei tohdi moittia minua asiasta, koska organisaatiokykyni heikkous on ilmeisesti pitkälti syntyperäistä. Oletan tämän heijastuvan vaativana sävynä hänen valitukseensa muista asioista.

Kun olen luontaisesti hajamielinen, minulla on taipumus nojautua häneen järjestyksen asioissa enemmän kuin on kohtuullista. Nyt voin yrittää olla paremmin mukana, kun tavaroita järjestetään helpommin löytyviksi ja myös yrittää laittaa tavaroita paikoilleen. Hyvä minä en tule siinä olemaan, mutta voin yrittää parantaa tapojani. Ehkä saan vastakaikua toiveelleni, että järjestys ei muuttuisi kovin usein.

Luulen tämän oivalluksen olevan askel parempaan vuorovaikutukseen parisuhteessa. Sydämemme sykkivät toisilleen sointuisammin.


Ei kommentteja: