Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

keskiviikko 27. huhtikuuta 2016

Heräsin ja olen yhä syöpäpotilas

Nukuin hyvin ja heräsin itsestään ennen herätystä. En voinut todeta, että syöpä on pahaa unta, josta voi herätä ja huomata olevansa terve. Olen tässä. Olen yhä syöpäpotilas. Minulla ei ole mitää muuta kalenterikiinnitystä kuin se, että ensi maanantaina on käytävä verikokeessa. No, ehkä veljeni viisikymppiset, mutta niihin en kai voi osallistua tartuntavaaran vuoksi.

Olen tavallaan terve, koska olen remissiossa. Syöpä ei näkynyt viimeisimmässä luuydinnäytteessä. Jos palaisin nyt normaaliin elämään, joutuisin todennäköisesti ei niinkään pitkän ajan kuluttua taas toteamaan, että minulla on syöpä.

Voimani eivät ole palautuneet siten, että voisin palata työhön. Varmaan ne palautuisivat vähitellen, jos peruisin sitoutumiseni siirtoon ja kuntoilisin säännöllisesti. Ehkä voisin aloittaa elokuussa.

Demokleen miekka häälyisi ylläni.

Siis sittenkin kantasolusiirtoon. Jatkan roikkumista ilmassa. Tänään ei tarvitse mennä mihinkään.

Ennen en osannut levätä valveilla. Nyt olen oppinut sitäkin. Palasin aamiaiselta ja aamutoimilta lehden luettuani sänkyyn ja makoilin. Kai sitten tarvitsen sellaistakin lepoa.

En tavoita eilistä pientä innostusta harkitsemaani maalausteemaan. Mikään ei sytytä. Yritän kuitenkin polkea kuntopyörää tänään ja juoda 2,5 litraa nesteitä.

Loikoilen vielä vähän aikaa. Yritän sitten ryhtyä johonkin.



4 kommenttia:

Pohjalaisakka kirjoitti...

Heikki, toivotan sinulle voimia tähän epäselvään hetkeen sanoilla, jotka minulle sanottiin vastikään: "Pidä kiinni toivosta!" Minä koin ne valtavan voimaannuttaviksi.

Kannattaisiko sun soittaa osastolle ja pyydä saada tietää heidän suunnitelmistaan? Epävarmuus ja tietämättömyys syö miestä - ja naista - liikaa.

Janne Saastamoinen kirjoitti...

Tuttu tunne tuo väsymys... Itsekkin kadotin sairastelu aikana inspiraation maalaukseen ja taiteen tekemiseen. Voimat minullakin vielä aika nollissa vaikka hoitojeni päättymisestä on 1,5vuotta ja tauti remissiossa

Heikki Honkala kirjoitti...

Kiitos Pohjalaisakka! Ilman muuta, toivoa pitää vaalia. Käyn ensi maanantaina verikokeessa ja tiistaina soittavat. Toivottavasti silloin jotakin tietoa.

Heikki Honkala kirjoitti...

Kiitos viesitstäsi Janne. Katos vaan, hitaasti voimat kuulostavat palaavan. Hienoa että olet remissiossa. Oliskohan niin, että alitajunta työstää asiaa pitkään?