Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

perjantai 22. huhtikuuta 2016

Roikun tyhjässä

Kerroin teille oudosta kortista, joka oli takertunut tuulilasiimme. Minulle tuli sitten mieleen, että kyse voi olla poliisiasiasta. Sähköpostitin kuvan kortista poliisin vihjeosoitteeseen.

Ainakin se selkeni lyhyellä sairaalareissullani, että ei saa jäädä sänkyyn makaamaan. Istumisessa ja makaamisessa on vissi ero terveyden kannalta. Aikani kuluu turhan rattoisasti vaakatasossa ja läppäri mahan päällä. Tänään annan itselleni luvan makoilla, koska väsyttää ja jokin röntsytauti minua kurittaa.

Olen ulkoisesti mukautunut tilanteeseen, koska ratkaisu on niin ilmeisen välttämätön. Luultavasti alitajunta kuitenkin työstää tapahtunutta.

Seiska beellä on sellainenkin sääntö, että aloitettuja juomapulloja ei saa käyttää enää vuorokauden päästä. Aamuisin pitää oman "yksiön" hanoja juoksuttaa, että seisonut vesi poistuu viemäriin. Tuorettakaan hanavettä ei kuitenkaan saa juoda. Osaston keittiössä on erityinen hana, josta juomavesi tuodaan huoneisiin.

Minulta vapautui nyt minulle suunniteltu resurssi. Toivottavasti joku tarvitseva saa tämän peruutuspaikan. Tällaista voi tapahtua jollekin muullekin. Jonkun huono onni voi olla minulle mahdollisuus.

Lääkäri sanoi, että siirre voitaisiin pakastaa, jos lähetyspään pykälät sen sallivat. Tästä voisi päätellä, että luovutus tapahtuu ulkomailla. Olen ymmärtänyt, että mieluummin käytetään tuoretta kuin pakastettua siirrettä. En pysty arvioimaan millaista haittaa mahdollisesta pakastamisesta minulle voisi olla. Kai on taas vaihtoehtoisten toimintamahdollisuuksien hyötyjen ja haittojen punnitsemisesta. On syytä luottaa lääkäreiden ammattitaitoon.

Jos siirron saaminen viivästyy vaikkapa kolme kuukautta ja siihen päälle kirjoitetaan puoli vuotta sairauslomaa, minulla on enää kolmisen kuukautta aikaa eläkeiän täyttymiseen. Sairausloman pituus ylittäisi jo maksimin eli osan täytyisi olla tilapäistä työkyvyttömyyseläkettä.

Jos siirto viivästyy kovin, toivon saavani jonkinlaisia väliaikatietoja asiasta.






Ei kommentteja: