Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

perjantai 26. syyskuuta 2014

Nysväilyä, migreeniohjeita ja kurssijaksamista

Työ on hyväksi ihmiselle. Pitää nousta ajoissa ja aikataulut saavat ihmisen saamaan aikaankin jotakin. Vaikka minäkin yhtä ja toista puuhailen, sairaslomalaisena oleminen on aika paljolti nysväilyä. Päivä vilahtaa ilman, että juuri mitään syntyi. Se on varmaan hyväksikin. Lepoa vielä tarvinnen. Vaikka olen saanut unirytmini suunnilleen kuntoon, kalibroitavaa siinä vielä lienee. Viimeiset sairaslomaviikot olkoon tuunausta. Niin myös ensimmäiset työkuukaudet, koska työkuorma on helposta jaksosta johtuen aika kevyt. Kevätlukukaudella on sitten rankempaa.

Keskiviikon Hesarissa oli artikkeli migreenin hoidosta. Minulla on silloin tällöin oireita, jotka muistuttavat migreenin alkua. Onneksi sellainen tila harvoin räjähtää minulla migreeniksi, mutta joskus niin käy. Kokemus on aivan hirvittävä. Heittelehdin sängyssä tuskissani. Saatan oksentaa. Onneksi pahin menee yleensä kohtalaisen pian ohi, jos olen saanut tehoavaa lääkettä. Sitten ehkä nukahdan ja herättyäni olen toipilas.

Migreenini ei ole niin paha, ettei perinteinen Clotam ja vahvat särkylääkkeet auttaisi. Artikkelissa kerrotaan triptaanista, joka on tuonut apua vaikeimmille tapauksille. Sitä en ole kokeillut. En tule kunnolla varautuneeksi kohtauksiin, koska niitä tulee niin harvoin. Olisi syytä varmistaa, että tehokasta mömmöä olisi aina saatavilla, mielellään taskussa, koska kohtaus voi tulla missä vain. Lehtijuttu kertoo, että parasetamol ei ole erityisen tehokas migreeniin, mutta ibuprofeenin pitäisi usein tehota 800-1200 milligramman pläjäyksenä. Asetyylisalisyylihappo eli aspiriinikin voi auttaa. Särkylääkkeen imeytymistä tehostaa pahoinvointilääke metaklopramidi. Toivottavasti muistan pyytää lääkäriltä siihen reseptin, mikäli siihen sellaista tarvitaan.

Olin taas illalla TaiKissa kurssilla. Tässä vaiheessa käydään läpi Photoshopin näppylätekniikkaa. Meno on intensiivistä. Paljon nippelitason muistamista. Rankkaa on. Toivottavasti tämä palkitsee myöhemmin. En osaa sanoa, vaikuttaako toipiluuteni jaksamiseeni kurssilla vai olisiko se luonnostaankin minulle noin vaativaa.  

Ei kommentteja: