Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

keskiviikko 24. helmikuuta 2016

"Japanomania Pohjoismaisessa taiteessa 1875-1918" antaa enemmän kuin lupaa

Eilen oli vipinää, tänään levätään. Uni maistui hyvin.

Ateneumin näyttelyn nimi Japanomania Pohjoismaisessa taiteessa 1875-1918  johtaa hieman harhaa. Näyttelyssä on nimittäin useita töitä Monet'lta, pari van goghia ja gauguinia. Näiden herrojen teokset eivät ole heidän tunnetuimpia, joten nyt voi laajentaa tuntemustaan heidän tuotannostaan. Tosin arvelen, että ainakin kolme Monet'n töistä on Normandian Etretatista, jossa olemme lomailleet ja joista maisemista Monet toki on tuttu. Suomessakin vaikuttaneelta britti Alfred Finchiltä on useita töitä esillä. Ranskalaisen Odilon Redonin merkillisestä värimaailmasta on myös hyvä esimerkki nähtävillä.

Monet oli impressionisti. Van Goghia sanotaan jälki-impressionistiksi, mutta minusta hän oli lähes ekspressionisti. Finch tunnetaan pointillistisista töistään. Gauguin ja Redon olivat symbolisteja. Tämä osoittaa miten laajalti japanomania vaikutti. Japanilaiset teokset ovat usein julistemaisia, joten ei ole ihme, että julistetaiteen edelläkävijän Henri de Toulouse-Lautrecin töissä näkyy selvästi japanilaisen otteen vaikutus. Toulouse-Lautrec vaikutti art nouveauhun (jugend).

Näyttelyssä on runsaasti tunnettujen suomalaisten maalareiden - kuten Scherfbeckin, Edelfeltin ja Gallen-Kallelan - töitä. Luonnollisesti seiniltä löytyy myös Munchia ja jokin Zorn.

Monet japanilaiset teokset näyttävät sarjakuvamaisilta. Kuvissa on laajalti vaalea pintaa. Väritykset ovat tasapintaisia ja hahmot tyyliteltyjä. Värit saattavat olla hyvin erikoisia, epänaturalistisia. Näyttelyssä on esillä hyvin tunnettu Hokusain Tsunami.

Ateneumissa on tarjolla nyt erinomainen kattaus. Kyllä kannattaa käydä.


Ei kommentteja: