Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

maanantai 8. helmikuuta 2016

Lähellä oltava septisen sokin varalta

Tämmöistä tavaraa hoitaja minulle lämmitti ja antoi tänään:








Varman päälle otetaan. Silmäkulman punoituksestakin voi kehittyä tulehdus. Siihen määrättiin voidetta, Oftan Chloraa.

Kysyttiin onko minulla jäljellä vielä Fluconazolia, jota söin mahdollista sientä vastaan. En muistanut. Kotona selvisi ettei ollut. Huomenna minulle soitetaan osastolta ja saan reseptin lääkkeeseen, joka torjuu sieni-infektiota nyt matalasoluvaiheessa.

Olemme suunnitelleet, että menisimme vaimoni, erään ystävämme ja hänen tyttärensä kanssa sukuloimaan Naantaliin ensi lauantaina. Tänään selvisi asia, jonka takia emme ehkä pääse aiotulle retkelle. Minun neutrofiiliarvoni on alle 0.2. Olen nyt kotisairaanhoidossa, mikä on mahdollista siksi, että asun alle tunnin päässä Hematologian osastosta. Nykyisellä arvollani joutuisin muussa tapauksessa olemaan sairaalassa.

Jos lämpö nousee 38:an, minun on heti lähdettävä osastolle, vaikka yöllä. Kun on matalasoluvaiheessa, kuume voi aiheuttaa septisen sokin eli vaarallisen verenpaineen laskun. Siksi on kiire.

Näitä riskejä paljastuu pikkuhiljaa. Ehkä niillä ei haluta liikaa huolestuttaa meitä potilaita.

Menen taas verikokeeseen torstaina. Saa nähdä, saanko vielä täydennystä suoniini.

Jos neutrofiiliarvoni on loppuviikosta alle 0.2, emme voi lähteä Naantaliin.

Ei kommentteja: